OpenOffice-folk dropper samarbejde med Oracle

En stribe folk bag OpenOffice-projektet har valgt at starte en ny fond, hvor man vil videreføre projektet uden Oracles dominans.

Læs også:

Den gratis kontorpakke får nyt navn

OpenOffice-folk vil erstatte Oracle med Google


OpenOffice vil ikke længere være under Oracles vinger, og vil ikke længere hedde OpenOffice.

En stribe folk bag projektet har valgt at starte en ny fond, hvor man vil videreføre projektet uden Oracles dominans.

"Vi har gennem længere tid været bekymret over Oracles herredømme over projektet, der eksempelvis betyder, at udviklerne ikke engang ved, hvornår den næste version kommer på gaden," fortæller Leif Lodahl, der har arbejdet med OpenOffice i Danmark gennem mange år.

Han vil også fortsætte sit arbejde under den nye fane.

"Vi har derfor fra 28. september valgt at bryde med Oracle, fordi vi vurderer, at det vil være nemmere at tiltrække udviklere og samtidig give en sundere tilgang til det community, der ligger bag projektet. Oracle har været meget dominerende og dårlige til at kommunikere med denne gruppe," siger han.

Oracle har også en stribe privilegier i forhold til OpenOffice, hvilket blandt andet betyder, at en udvikler, der ikke er ansat i Oracle, skal aflevere retten til det udførte arbejde til Oracle.

Læs også:


Den gratis kontorpakke får nyt navn

OpenOffice-folk vil erstatte Oracle med Google



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere






CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Sådan øger du din konkurrencefordel ved investering i nye it-systemer
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.