Det koster kassen at blive trukket ind i domæne-sag

Et lavt gebyr for at indgive en klage i Domæneklagenævnet er ikke kun en fordel. Det kan blive en dyr fornøjelse.

Artikel top billede

Læs også: 

Er god domænenavnsskik blevet en uskik?

Domænenavne er et begrænset offentligt gode 

På konferencen Internetdagen, der blev afholdt i mandags, var reglerne for god domænenavnsskik til debat.

Blandt andet blev det debatteret om, hvorvidt de nuværende regler bør revideres, og i hvor høj grad markedet for domænenavne skal være reguleret

Også det nuværende klagegebyr for behandling af klager i Domæneklagenævnet var til diskussion. En herre fra salen mente blandt andet, at klagegebyret på 500 kroner er for dyrt.  

"500 kroner er dyrt, men med omvendt fortegn. Det er dyrt for den, der bliver indklaget. Jeg kan nemlig ikke henvende mig til en advokat og spørge, om han ikke lige vil se på sagen, uden at det kommer til at koste mig 10.000 kroner," siger Mads Rosentoft fra Powernation.  

Det er da også tilfældet i sagen om PBS' klage over nets.dk.

Her har den indklagede Sten Axelsen set sig nødsaget til at starte en indsamling for at dække udgifter til advokatomkostninger.

En regning, som Sten Axelsen tidligere har fortalt Computerworld, godt kan ende på omkring 100.000 kroner.  

Det kan blive dyrt
Gert Jacobsen, der er direktør for ATZnet og medlem af Difos bestyrelse medgiver da også, at der kan være store omkostninger forbundet med at blive indklaget for klagenævnet. 

"Hvis min virksomhed blev indklaget, ville jeg da også straks hyre den bedste og den dyreste advokat til at beskytte forretningen, men omvendt er jeg bange for, at der ville være nogle sager, der aldrig ville komme for klagenævnet, hvis gebyret bliver for højt," siger han.

Læs også:

Er god domænenavnsskik blevet en uskik?

Domænenavne er et begrænset offentligt gode

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S