LibreOffice har god vind i sejlene

Udbrydergruppen fra det Oracle-styrede OpenOffice har markant fremgang med sin nye kontorpakke. Både brugere og udviklere strømmer til LibreOffice.

Artikel top billede

En stribe OpenOffice-folk sagde for mindre end tre uger siden farvel til både Oracle og til navnet OpenOffice for at starte en helt nye open scource-kontorpakke med tilhørende community, udvikler-gruppe og nyt navn, LibreOffice.

På trods af den korte levetid er der allerede stor interesse for LibreOffice.

I løbet af den første uge havde holdet bag LibreOffice etableret download-spejle i 45 lande og programmet, der stadig er den første beta-udgave, blev hentet af mere end 80.000 personer, og tallet er nu over 100.000.

Beta 2 ligger allerede nu på serverne, og kan snart hentes af brugerne. Programmet er stadig gratis at bruge.

Læs også: Ny gratis OpenOffice-kontorpakke får nyt navn

Mange nye ansigter

I den samme uge blev der indlemmet 80 nye kode-folk til udvikling, vedligeholdelse og fejlretning af LibreOffice, hvilket bringer det samlede antal af medlemmer på den tekniske mailing-liste op på mere end 1.000 mere eller mindre aktive udviklingsfolk.

"Vi er naturligvis glade for tilstrømningen, ikke mindst fordi mange af de nye udviklere ikke tidligere har deltaget aktivt i kodearbejdet. Et af de store problemer i Oracle-tiden var netop at tiltrække nye folk til projektet," siger Leif Lodahl, der er projektets danske koordinator.

"Det er faktisk gået så stærkt, at infrastrukturen, styregruppen og mailing-listerne ikke kan følge med. Der er desuden kommet så mange nye forslag til forbedringer, at vi har bedt folk om at holde lidt igen. Vi må vente lidt med nyheder, der kræver oversættelse til forskellige sprog, fordi det vil forsinke udgivelsen. Ideerne bliver naturligvis ført videre til senere versioner," siger han.

Hver gang projektet ændrer på brugergrænsefladen skal nyhederne oversættes og kvalitetssikres, hvilket kræver tid. Derfor justeres der ikke i brugergrænsefalden i den kommende version af LibreOffice.

Oracle siger nej

Begrundelsen for at starte et nyt projekt var, at Oracle dominerede OpenOffice-udviklingen alt for meget.

Oracle blev inviteret til at deltage i udviklingen af LibreOffice på lige fod med de øvrige udviklere, men firmaet har takket nej. Faktisk har Oracle udsendt en pressemeddelelse, hvor man kan læse, at firmaet vil satse 100 procent på OpenOffice.

"Oracle har sendt et helt klart signal, og bruddet er endeligt. Oracle fortsætter med sit eget projekt og deltager ikke i vores, Men den er stadig velkommen, hvis den skifter mening," siger Leif Lodahl, der er ked af udmeldingen, som han dog betegner som en naturlig reaktion fra Oracles side.

I LibreOffices manifest står der således sort på hvidt, at der skal være plads til alle.

Læs også: Oracle-direktør til OpenOffice-rebeller: Held og lykke

Parterapi i praksis

Forholdet til Oracle er stadig et område, der skal plejes. Derfor har parterne også en gentleman-aftale om ikke at blande sig i modpartens arbejde i diskussions-fora og lignende.

"Vi forventer ikke at se Oracle-folk i vores projekt, så længe OpenOffice eksisterer, men vi arbejder stadig sammen med Oracle på en række områder som eksempelvis sikkerhedsrettelser og omkring ODF-standarden," siger Leif Lodahl.

Samtidig er der nogle licens-forhold, som betyder, at parterne er tvunget til at snakke sammen.

Udviklingsarbejdet som Oracle laver i OpenOffice kan nemlig frit bruges af LibreOffice-folket, mens det omvendte ikke gælder.

"Det er et konkret problem, som vi er nødt til at diskutere os ud af. Vi gør alt, hvad vi kan for at være voksne mennesker," siger Leif Lodahl.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car