Nye privacy-brud på Facebook rammer millioner

Det sociale netværks populære applikationer videregiver personhenførbare data til annoncører i direkte konflikt med Facebooks privatlivs-regler.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Adskillige applikationer på Facebook har videregivet data til annoncører, der gør det let for dem at person-identificere brugere af det sociale netværk, viser en undersøgelse udført af Wall Street Journal.

Samtlige af Facebooks 10 mest populære apps, heriblandt Farmville og Texas HoldEm Poker, videregiver de unikke "Facebook ID"-numre til eksterne annoncører.

Hvert af disse Facebook ID'er er unikt, og hver individuelle profil får tilskrevet et sådant nummer. Søger man efter nummeret, finder man den relaterede Facebook-brugers profil, hvor enhver kan se de informationer, som brugeren ikke har gjort private.

Det inkluderer altid navn, profilbillede, køn og netværk og kan inkludere ting som fødselsdato, arbejde og endda billeder.

Applikationen Farmville, som har 59 millioner brugere, videregiver også denne information om sine brugeres venner.

Mindst 25 firmaer får ifølge Wall Street Journal videregivet disse Facebook ID'er, som de anvender til at opbygge profiler af webbrugere og i visse tilfælde endda til at spore deres aktiviteter på nettet.

Det vides ikke, om udviklerne er klar over, at deres applikationer lækker personhenførbare data.

Rammer også dig

Millioner af Facebook-brugere er ramt af disse privacy-brud - selv de, der anvender det sociale netværks stærkeste privatlivs-indstillinger.

Denne praksis bryder Facebooks regler angående privacy, som påpeger, at applikationsudviklere ikke må videregive brugeres data til eksterne virksomheder, selv ikke hvis brugeren har givet lov til det.

Facebook erkender, at en brugers ID "utilsigtet kan blive delt via brugerens browser elle af en applikation," men det "giver ikke adgang til nogens private informationer på Facebook."

Tredjepartsudviklere er som regel ansvarlige for udviklingen af applikationerne. Facebook har lukket for adgangen til adskillige apps, der menes at have lækket personlige data.

"Vi har omgående handlet for at lukke for alle applikationer, der krænker vores aftalevilkår," udtaler Facebook.

Wall Street Journal navngiver RapLeaf som en af de udviklere, der anvender Facebook ID'er i sin egen database samt videregiver dem til adskillige eksterne firmaer.

"Vi gjorde det ikke med vilje," siger Joel Jewitt, der er vice president for forretningsudvikling hos RapLeaf, til Wall Street Journal.

Facebook oplyser at have planer om at introducere en ny teknologi, der skal sætte en stopper for problemet.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly