Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. marts 2006.
Tidligere blev content management- systemerne primært brugt til simpel webpublicering, men i dag efterspørges løsninger, der kan kanalisere informationer ud til alt lige fra mobiltelefoner til trykte medier.
Der er travlhed hos Synkrons afdelinger i både Århus og København. Virksomhedens nye CMS rammer markedet den 1. april under navnet Synkron Via, og det er et produkt, der afspejler den øgede efterspørgsel efter CMS-løsninger med mange anvendelsesmuligheder.
- Kunderne er holdt op med at se CMS som noget, der kun bruges til deres hjemmesider. Nu ser de i langt højere grad systemerne i en forretningsmæssig sammenhæng, hvor de skal kunne publicere indhold til en række forskellige kanaler uden de store besværligheder, siger Andreas Johannsen, der er kommunika-tionsansvarlig i Synkron.
Om Synkron Via matcher det krav, kan kun tiden vise, men det er i hvert hensigten med systemet. CMS-løsningen kan bruges lige godt til webpublikationer, tryk og håndholdte enheder.
- Det er i princippet fuldstændig ligegyldigt, hvilken outputkanal man sigter mod, lyder det fra Andreas Johannsen.
De første generationer af CMS-løsninger kom til verden ud fra kravet om, at det skulle være nemt og hurtigt at publicere informationer, og at selv de mindst it-mindede medarbejdere skulle kunne tage sig af virksomhedens inter- og intranet.
Andreas Johannsen forklarer, at de med deres nye produkt gerne vil gøre op med den forestilling. I takt med det stigende antal informationskanaler stiger kravet til dem, der skal publicere informationerne. Derfor er det tanken, at processen skal deles op i to led, så én medarbejder laver informationerne, mens en anden står for publiceringen.
- Det er to ret forskellige typer af opgaver, som i dag ofte klares af en og samme person. Men de medarbejdere, der er gode til at skrive tekster, mestrer sjældent publiceringsdelen. Derfor mener vi, at processen skal deles op, forklarer Andreas Johannsen.
Den tanke gør op med den hidtidige ide med CMS, for de første generationer af systemerne blev netop solgt på, at alle medarbejdere nu kunne klare webpubliceringen.
- Det er et kæmpe problem, at man hidtil har forsøgt at bilde kunderne ind, at alle ansatte skal kunne begge dele. Specielt i de offentlige myndigheder og i organisationerne bruger man meget at dele arbejdet op, netop fordi ikke alle medarbejdere er lige gode til alle opgaver, lyder forklaringen fra Andreas Johannsen.
Boks:
CMS
CMS er en forkortelse for Content Management System. Systemerne bruges til at styre og publicere indhold på inter- og intranettet, men anvendelsesmulighederne er vokset meget, siden de første systemer kom til i slutningen af 90'erne. De nyeste systemer kan bruges til langt mere end simpel webpublicering, blandt andet kan de integreres med virksomhedens CRM-, ERP- og ESDH-systemer.
I de senere år er der flere, der er begyndt at omdøbe CMS-begrebet til ECM (Enterprise Content Management). Det navn illustrerer, at der er kommet et øget fokus på, at systemerne skal kunne bruges til at håndtere virksomhedens informationer på tværs af alle medier: Print, web, mobile enheder og andet.
Boks:
Vi har talt med
Andreas Johannsen, kommunikationsansvarlig i Synkron.
Bill Clough, analysehuset IDC.
Christian Beer, administrerende direktør i Dynamic Systems.
Janus Boye, konsulent og grundlægger af Content Management Forum.
Jan Normann, informationschef i EDC.
Lars Pedersen og Per T. Nygaard fra konsulentfirmaet BNP.
Nina Faurholdt, chef for eBusiness i Topdanmark.
OriginalModTime: 16-03-2006 14:35:51