Er du klar til at skifte papiret ud med bits og bytes?

Klima-it: Falck har kørt med elektronisk fakturahåndtering siden 2008. Det sparer både penge og besvær. Og så er det godt for miljøet.

Artikel top billede


"Det sparer en del flytten rundt med papir i en organisation som vores, der alene i Danmark måske har
200 lokationer, hvor folk sidder med forskellige regninger."
 
Sådan siger Torben Ruberg, CIO i redningskoncernen Falck, om virksomhedens investering i et digitalt faktureringssystem, der håndterer omkring 200.000 fakturaer årligt.

Systemet fra danske Basware, der håndterer fakturagangen fra fysisk modtagelse, til de ligger i Falcks finanssystem, blev implementeret allerede i 2008. 

I øjeblikket er Falck ved at indføre et digitalt indkøbssystem, der kommer til at hænge sammen med den digitale fakturering.

Den største hurdle

Selvom der umiddelbart er mange fordele forbundet med digital fakturering, er det lidt ligesom med Facebook:

Det er ikke fedt at være den eneste, der er sprunget med på bølgen.

Og da heller ikke alle leverandører til Falck er gået over til digital fakturering, skal der en del scanning til.

"Jo mere elektronisk afregningen bliver med vores leverandører, des lettere bliver det, men i dag har vi en scannings- og fortolkningsfunktion for de papirbårne regninger," forklarer Torben Ruberg. 

Derudover ser Torben Ruberg ingen ulemper i forhold til at behandle fakturaerne fysisk.

"Det har været indlysende for alle, at den måde vi gjorde det på før, var håbløst gammeldags og meget ineffektiv," siger han om de kvalitative gevinster ved digitaliseringen. 

Rent økonomisk ser det også ud til at hænge sammen.

"Vi lavede en bussinescase på den kvantificerbare del, og den viste, at vi inden for vores normale tidshorisont, på maksimalt tre år, i hvert fald har tjent systemet hjem," fortæller han.

Strømlinede forretningsgange 

Som en udbyggelse af effektiviteten er Falck i gang med implementeringen af et nyt indkøbssystem fra Basware, der vil komplementere de digitale fakturarer. 

Det letter virksomheden for besværet med at finde ud af, hvor fakturarerne hører til. 

"Foretager du indkøbet i det samme system, kan du matche fakturaen op mod indkøbet og lave en automatisk godkendelse. Så har du lige pludselig sparet nogle forretningsgange, som betyder tid," forklarer Torben Ruberg 

Han fortæller, at det først implementeres nu på grund af Falcks 'én ting ad gangen'-tilgang.  

"Projektet er indtil nu udelukkende en digitalisering og ikke nogen forandringsproces som sådan, hvorimod indkøbsprocessen vil være forbundet med en forandringsproces. Der synes vi, det er klogt at skille tingene ad og tage én ting af gangen," siger Torben Ruberg. 

Faktureringssystemet er foreløbigt rullet ud i seks af Falcks virksomheder i Danmark og Norge.  

Læs også: Derfor er papirfakturering noget svineri

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse