Logica vinder udbud om data-register til elmarkedet

Logica Danmark har i dag underskrevet en aftale med Energinet.dk om at levere en DataHub, der skal samle data om kunder og målinger fra de forskellige aktører på det danske elmarked.

Artikel top billede

Hvis alt går efter planen, skal Logica i april 2012 være klar med en DataHub til aktørerne på det danske elmarked.

Logica Danmark har i dag underskrevet en kontrakt med Energinet.dk, der hører under Klima- og Energiministeriet og står for at styre det danske elnet.

Logica vandt dermed opgaven, der er budgetteret til 114 milioner kroner. Hertil kommer 20 milioner kroner årligt til drift af DataHub'en.

"Når valget faldt på Logica, er det dels, fordi de gav det økonomisk mest fordelagtige tilbud, det vil sige det bedste forhold mellem pris, leveringssikkerhed og den ønskede funktionalitet. Dels vil Logica etablere sin løsning på allerede fungerende komponenter og trækker på længerevarende datahub-erfaring fra specielt det hollandske elmarked," siger projektleder for DataHub, Anders Dalgaard fra Energinet.dk, i en pressemeddelelse.

DataHub'en skal ifølge udbudsmaterialet være et datatrafikalt knudepunkt, der modtager oplysninger fra aktørerne på elmarkedet.

På den måde er det ideen at samle data om kunder og tal for forbrug og produktion centralt.

Webportal til forbrugerne

Med DataHub'en skal et elselskab for eksempel ikke have sendt oplysninger fra et andet elselskab, når en kunde ønsker at skifte.

"DataHub'en vil give en forenklet kommunikation mellem elmarkedets aktører, som i dag sker mellem alle parterne. Når DataHub'en sættes i drift i april 2012 kommer al kommunikation til at foregå via DataHub'en. For elforbrugere med elforbrug i flere netområder, eksempelvis sommerhusejere, betyder DataHub'en samlet adgang til egne forbrugsdata," siger elmarkedsdirektør Lene Sonne fra Energinet.dk i en pressemeddelelse.

Desuden skal DataHub'en gøres klar til at understøtte fremtidige visioner omkring SmartGrid, elbiler, samfakturering og sammenbygning med Energinet.dk's afregningssystem.

Udover DataHub'en skal der også udvikles en fælles webportal-løsning, hvor elforbrugerne får adgang til at se egne stamdata og tal for deres forbrug.

Logica skal både stå for design, udvikling, implementering, samt drift og vedligeholdelse af de nye systemer.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival 2026

Digital transformation | Ballerup

Eksplosiv udvikling i cloud og AI kræver overblik og viden. Computerworld samler 3.000 it-professionelle, 70+ leverandører og 120+ talere om AI, infrastruktur, data, compliance og sikkerhed. To dage med viden og netværk. Tilmeld dig nu.

16 & 17 september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job