Nu kan du lave backup fra Exchange til Gmail

Gmail kan blive din backup-løsning, hvis Exchange-serveren er nede.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Google fortsætter sin aggressive strategi, der sigter efter at snuppe Exchange-kunder.

Selskabet har lanceret en Gmail-baseret service til disaster recovery og business continuity til organisationer, der kører Microsofts e-mail-løsning på egne servere.

Google Message Continuity er udviklet og leveret af Postini-divisionen og fungerer ved at replikere al e-mailaktivitet på kundernes lokale Exchange-servere på den cloud-baserede Gmail.

Når Exchange-serveren har nedetid enten uventet eller på grund af planlagt vedligeholdelse, så kan slutbrugerne i stedet logge ind på Gmail med deres Exchange-loginoplysninger og således fortsat have adgang til deres e-mails, kontakter og kalendere via Googles webbrugergrænseflade.

Når Exchange-serveren er oppe at køre igen, kan de skifte tilbage til den igen og til det klientprogram, de plejer at bruge, mens alt, de har foretaget sig via Gmail, også vil blive afspejlet i deres Exchange-konti.

Det gælder blandt andet læste, sendte og slettede meddelelser og håndtering af mapper.

Lumske tanker bag tilbuddet

Udover at fungere som en cloud-baseret backup-løsning giver Google Message Continuity en mulighed for at præsentere Exchange-kunderne for Gmail og derved forbedre chancerne for, at en organisation vil foretage et komplet skift til Google Apps, siger Adam Swidler, der er produktmarkedsføringschef for Postini.

"Dette viser vejen til skyen," siger han.

Denne service er et "snedigt træk" til at tiltrække Exchange-kunder, som udgør langt størstedelen af e-mail-brugerne i store virksomheder, vurderer analytiker hos Gartner, Matthew Cain.

"Google er nødt til at tiltrække et stort antal Exchange-brugere for i nogen væsentlig grad at kunne øge antallet af erhvervskunder af Gmail," skriver han via e-mail.

"Hvis Gmail viser sig at være moden og funktionel, kan det, som tiden går, friste organisationer til helt at droppe Exchange," vurderer han.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse