Windows Phone 7 får drøje hug af analysefirma

Microsofts satsning på Windows Phone 7 er slået fejl, mener analysefirma. Få forklaringen her.

Artikel top billede

(Foto: Chris Perrett)

Microsofts Windows Phone 7 var en af de absolut største nyheder på sidste års Mobile World Congress i Barcelona.

Selvom Redmond-selskabet generelt har opnået anerkendelse for at prøve noget helt nyt og anderledes med Windows Phone 7, er det langt fra alle, der mener, at selskabets mål om for alvor at deltage i smartphone-kapløbet er lykkes.

Analysefirmaet Greenwich Consulting siger i dag til Computerworlds svenske søstermedie, at Microsoft er mislykkedes med Windows Phone 7.

"Som vi ser det, er Windows Phone 7 Microsofts sidste chance. Vi ser ikke, at de indtil videre er lykkedes med at charmere hverken kunder, operatører eller applikationsudviklere," udtaler Magnus Rehle fra Greenwich Norden til Computersweeden.

"Enten trækker de sig ud af markedet, eller også fortsætter de som en marginal-spiller. Men det sidste tror jeg, at de har svært ved at acceptere," siger Magnus Rehle.

Sidste chance for Microsoft

I december meddelte Microsoft, at der nu var solgt 1,5 millioner Windows Phone 7-smartphones.

"Vi er klar over, at konkurrencen er hård, og der er tale om et helt nyt produkt. Vi er med i kapløbet - vi sprinter ikke, men vi har uden tvivl momentum, og vi går hele vejen," udtalte Achim Berg, der er vice president of business and marketing for Windows Phones, i den forbindelse.

Det er tidligt blevet debatteret livligt på Computerworld, hvad der kommer til at afgøre, om Windows Phone 7 får succes eller ej. Udbuddet af applikationer kan blive afgørende, mener mange.

Microsofts gamle styresystem, Windows Mobile, havde det overordentligt svært i konkurrencen med Android og iOS, og lanceringen af Windows Phone 7 bliver af mange set som Microsofts sidste chance for at få en betydelig del af det voksende smartphone-marked. Læs mere om det her.

Blandt kritikerne finder man blandt andre Gartners Nick Jones, der tidligere har sået tvivl om Microsofts app-model.

Også IDC's danske teleanalytiker Brian Troelsen spåede i forbindelse med lanceringen af det nye styresystem Microsoft en hård kamp mod konkurrenterne.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job