Telebranchen jubler over længere mobil-binding

Det er en gevinst for både forbrugere og branche, hvis teleselskaberne får lov til at binde kunderne i længere tid, lyder det fra telebranchen.

Artikel top billede

Foto: John W. McDonough. (Foto: John W. McDonough)

Det er lige efter teleselskabernes ønske, at Venstre nu foreslår, at teleselskaberne må binde kunderne i længere tid end de nuværende seks måneder.
 
Venstre ønsker, at perioden skal forlænges til 12 måneder.
 
Ifølge Forbrugerrådet er det en rigtig dårlig idé til skade for kunderne, men hos telebranchen bliver det kaldt en fordel for alle parter.
 
"Det er en fordel for forbrugerne, idet det vil give større valgfrihed og lavere priser, for dem, der vælger at indgå længere kontrakter," siger Jakob Willer, der er direktør i brancheforeningen Telekommunikationsindustrien.
 
Den større valgfrihed ligger ifølge Jakob Willer i, at forbrugerne fortsat har muligheden for en seks måneders binding, men nu bliver længere abonnementer også mulige.
 
Forbrugerrådet finder det derimod skadeligt for valgfriheden, fordi kunder i nogle tilfælde bliver låst til et selskab i længere tid, end det er tilfældet i dag.

Dog erkender økonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet, at der kan være tilfælde, hvor prisen for forbrugeren bliver lavere ved længere binding.

"Det erkender Forbrugerrådet - og valgfrihed og lavere priser er vel noget, som netop Forbrugerrådet burde kunne være tilhænger af," siger Jakob Willer.

Han håber, at Forbrugerrådet er åbent over for længere binding.
 
Kunder shopper rundt
Ud over forbrugerperspektivet, så fremhæver Jakob Willer det også som en fordel for telebranchen. I dag har teleselskaberne en del udgifter forbundet med at lokke kunder til med tilskudsmobiler, som skal tjenes ind på seks måneder.
 
"Det er en fordel for industrien, idet det vil skabe vækst i markedet og give en længere investeringshorisont i forhold til den enkelte kunde," fortæller Jakob Willer.
 
I dag kæmper teleselskaberne med det begreb, der hedder churn. Det vil sige kundeafgang. En lang række forbrugere shopper mellem de forskellige teleselskaber hver sjette måned, og det er den tendens, som teleselskaberne muligvis kan dæmpe, hvis de binder kunderne i længere tid.

Læs også: Forbrugerrådet skyder længere mobilbinding ned

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S