Efter enorme investeringer: Nu er WiMax en død sild

Der er blevet investeret et stort trecifret millionbeløb i WiMax-herhjemme. Men pengene er så godt som spildt, for WiMax er en død sild.

Artikel top billede

Læs også:

Gæld på 216 milllioner: Dansk mobil-firma styrtbløder

WiMAX bliver dobbelt så stærkt og hurtigt

Bliver du snydt? Her er Danmarks dyreste internet

Millioner og atter millioner af kroner er blevet pumpet ind i opbygningen af trådløse WiMAX-løsninger herhjemme.

Firmaerne Skyline, ButlerNetworks og det tidligere Danske Telecom har spenderet et "stort trecifret millionbeløb", vurderer teleanalytiker Torben Rune.

Han tvivler dog på, at pengene nogensinde vil komme hjem igen.

Han vurderer simpelthen, at WiMAX-teknologien er blevet overhalet indenom.

"WiMAX er en død sild," siger Torben Rune.

Kan punkteres med en lille nål

Teleanalytikeren forklarer, at udviklingen inden for 3G og LTE betyder, at mobilselskaberne med bare en lille nål kan punktere millionsatsningen i den trådløse WiMAX-teknologi.

Faktisk vil WiMAX-firmaerne slet ikke få et ben til jorden, og WiMAX-boblen vil sprænges med et brag, fordi de mobile teknologier som 3G og LTE er verdensomspændende standarder, der udvikles terminaler og udstyr til i et styktal, der er kolossalt stort. Dermed bliver prisen for udstyret lavere.

Samtidig får alle folks enheder, herunder vores bærbare pc'er, indbygget disse teknologier.

Omvendt kræver WiMAX, at kunden tegner abonnement med hver eneste af alle jordklodens WiMAX-udbydere, forklarer Torben Rune.

WiMAX forbudt til roaming

Han peger desuden på, at en dalende opbakning til WiMAX vil ramme brugerne.

I nogle lande, som eksempelvis Sverige, har telemyndighederne forbudt, at WiMAX kan bruges til roaming.

Dermed har man fjernet hele den mobile del af WiMAX, hvilket gør teknologien yderligere uinteressant, vurderer han.

Læs også:

Gæld på 216 milllioner: Dansk mobil-firma styrtbløder

WiMAX bliver dobbelt så stærkt og hurtigt

Bliver du snydt? Her er Danmarks dyreste internet

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

    Daniel Eriksson

    Sharp Consumer Electronics