Indhold på tusindvis af Gmail-konti fjernet ved uheld

En sjælden softwarefejl har fjernet alt indhold på tusindvis af Gmail-brugeres konti.

Artikel top billede

Læs også:

Gmail-nedbrud kan afskrække store virksomheder

Google-nedbrud sender din Gmail i sort

"Forestil dig suget i maven ved at logge sig ind på din Gmail-konto og se, at den er tom. Det er, hvad der skete for 0,02 procent af Gmail-brugerne i går, og det er vi meget kede af," skriver Googles Ben Treynor i i et blogindlæg.

Gmail har ifølge Wikipedia omkring 193,3 millioner brugere, hvilket vil sige, at de 0,02 procent svarer til 38.600 Gmail-brugere.

Google forsikrer de uheldige brugere om, at de mange email-data ikke er slettet for evigt, men derimod blot forsvundet fra overfladen.

"Selvom det måske kommer til at tage længere tid, end vi først ventede, gør vi fremskridt, og tingene bør snart være normale igen for alle," skriver Google.

Derfor gik det galt

Google, der stort set har baseret hele forretningen på cloud-tjenester, forsøger at tage brodden af den værste kritik ved at svare på, hvordan et problem som dette overhovedet kan opstå.

Selskabet har naturligvis spejlet data i de forskellige data-centre rundt omkring i verden.

Men ifølge blogindlægget opstod fejlen i forbindelse med en softwareopdatering.

"...i sjældne tilfælde kan software-fejl påvirke adskillige kopier af data. Det er, hvad der skete her. Nogle kopier af mails blev slettet, og i de seneste 30 timer har vi arbejdet hårdt på at bringe dem tilbage til de folk, der er ramt af problemet."

Det sker ifølge søgegiganten ved at finde data frem på båndmedier, der i sagens natur ikke er ramt af software-fejlen. Det er forklaringen på, at gendannelse tager længere tid, end først antaget.

I den seneste statusmeddelse til de uheldige Gmail-brugere skriver Google, at det nu kun er 0,012 procent af brugerne, der mangler deres emails.

Læs også:

Gmail-nedbrud kan afskrække store virksomheder

Google-nedbrud sender din Gmail i sort

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job