It-chef vil erstatte medarbejder-bærbare med iPads

Hos Océ-Danmark er it-direktør Finn Mølgaard så begejstret for Apples iPad, at han vil lade den erstatte den bærbare computer.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Se også:
Galleri: Sådan ser ERP, CRM og BI ud på din smartphone

2011 kan meget vel blive året, hvor en ny mobilitets-bølge begynder at rulle ind over de danske virksomheder.

Efterhånden har de fleste vidensvirksomheder udrullet smartphones til medarbejderne, og en del er også begyndt at eksperimentere med tablet-pc'er.

De mobile enheder er ved at være så kraftfulde og brugervenlige, at mange it-chefer overvejer, hvordan de kan udnyttes til at optimere de daglige arbejdsgange i virksomhederne.

"For mig er det her ikke bare pop, men virkelighed, der kan være med til at effektivisere forretningen," fortæller Finn Mølgaard, der er nordisk it-direktør i Océ, som blandt andet forhandler printere og kopimaskiner.

Hvor mobilitet i de første mange år handlede om at føre kalender og mail over på smartphonen, er det nu ved at være tid til at overveje strategier, der også indebærer en mobil version af virksomhedens ERP-, CRM-, og BI-applikationer.

Hvem kan klare sig med en iPad?

Det gælder også hos Océ-Danmark, hvor Finn Mølgaard især har set sig varm på mulighederne for at få adgang til forretningskritiske informationer via Safari-browseren på iPhone og iPad.

"Med iPhone og iPad kan du lige pludselig med nogle små cowboy-trick få tilgang til virksomhedens administrations-systemer. Mange CRM-systemer og intranet er jo allerede webbaserede og derfor interessante på den her platform," forklarer han.

Océ er begyndt at udbrede iPhones i virksomheden, og samtidig er nogle af cheferne blevet udstyret med en iPad, der simpelthen erstatter den bærbare computer.

"Nu begynder vi at afdække behovene ned igennem organisationen. Kan cheferne klare sig med en iPhone og en iPad, så er der også mange medarbejdere, der synes, at de kan det samme," forklarer Finn Mølgaard.

Sådan bruger Océ iPad

IPad-løsningen består indtil videre af et dashboard til præsentation af forskellige salgsnøgletal, så man kan se informationer fra CRM-systemet via browseren.

"Den gamle løsning var, at man sad med sin bærbare og brugte 10 minutter på at få den startet op, men her er maskinen klar, så snart du trykker på knappen. På de bonede gulve er det facts, der tæller, så derfor er det vigtigt, at informationerne er klar med det samme," siger han.

Samtidig har det enkle dashboard den fordel, at Océ-medarbejderne får et ensartet kig på forretningsinformationerne hele vejen ned gennem organisationen fra divisionsdirektøren til salgschefen, account manageren og hos den enkelte sælger.

"Der er ikke lang vej herfra, og så til at man kan tage sit CRM-system med ud til kunden, tilgå det derfra og lave ordreregistreringen direkte ude hos kunden. Du kan meget hurtigt fremskynde salgsprocessen," siger Finn Mølgaard.

Oplagt til effektiviseringer

Hos konsulentfirmaet Devoteam vurderer man, at danske virksomheder indtil videre mest overvejer mulighederne med at føre forretnings-applikationer over på smartphones og tablet-pc'er.

En undersøgelse fra McAfee Trust Digital har imidlertid tidligere konkluderet, at omkring 75 procent af it-cheferne i de større amerikanske virksomheder har planer om at gøre CRM og ERP tilgængelig på medarbejdernes smartphones.

57 procent af deltagerne i undersøgelsen pegede på, at de smartphones nu handler om andet og mere end e-mail og kalender.

Herhjemme er de fleste it-chefer og eksperter enige om, at smartphones og tablet-pc'er er kommet for at blive i virksomhederne, og at deres anvendelsesmuligheder kun vil blive øget.

Hos Océ fortæller it-direktør Finn Mølgaard, at han ligefrem forventer, at iPad'en for mange af medarbejderne vil komme til at erstatte den traditionelle computer.

"Vi skal ikke ende i en situation, hvor vi pludselig har fire platforme at vedligeholde. I de her tider, hvor man skriger på effektivitet, er det ikke særligt smart," forklarer han.

Océ forventer at kunne spare penge på traditionelle computere og samtidig opnå mere effektive medarbejdere med tablet-pc'er og smartphones som løftestænger.

"Vi bruger sådan set ikke særligt meget tid på udvikling. Dataene og de bagvedliggende systemer har du jo allerede, og så skal du sådan set bare finde en leverandør, der kan interface informationerne i en browser," siger Finn Mølgaard.

Se også:
Galleri: Sådan ser ERP, CRM og BI ud på din smartphone

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vil du være med til at gennemføre IT-anskaffelser for Forsvaret?

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S