Tjeklisten: Sådan får du styr på din forretning

ComputerViews: Hånden på hjertet: Kan du med rolig stemme sige, at du har ordentligt styr på din forretning? Se her, om du kan svare ja til tjeklisten.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

ComputerViews: Danmark og hele den vestlige verden er i økonomisk krise, og det har ændret vilkårene for mange it-virksomheder.

I forhold til tidligere jubeltider er bankerne blevet påpasselige med at låne penge ud. Kunderne er sværere at lokke til truget og stiller skrappere krav. Konkurrenterne presser priserne.

En krise sætter altid gang i et stort udskilningsløb, hvor de dårlige liv falder fra, og kun de stærke og sunde bliver tilbage.

De større virksomheder har to år efter krisens begyndelse for længst justeret sig ind efter den nye konkurrencesituation, har tilpasset sig, fyret og trimmet og genskabt den almindelige, konkurrenceprægede dagligdag.

De forstår, at det i en krisetid først og fremmest gælder: Få styr på eget hus.

Det lyder basalt, men er det ikke

Det lyder så basalt, men er det ikke altid - især ikke for de mindre virksomheder, der investerer al deres energi i at blive større. Også de ville have gavn af at komme i kontrol.

For de virksomheder, der ikke fokuserer skarpt på at høste fordele i alle aspekter af forretningsgangene, vil sakke bagud og dø.

Mange it-virksomheder konkurrerer i dag på marginalerne.

Det betyder, at de virksomheder, der har bedst styr på deres processer, også er de virksomheder, der taber færrest kroner ned mellem gulvbrædderne på spildt tid og spildte kræfter.

Det er netop disse tabte kroner, der i den sidste ende afgør, om du er noget værd - både for den bank/investor, som (måske) skal låne dig penge til at finansiere nye planer, og for eventuelle bejlere, der helt sikkert vil give en bedre pris for virksomheden, hvis den er trimmet, velfungerende og i kontrol.

Moden eller helt grøn?

I konsulentbranchen opererer man med forskellige modenhedsgrader. Mest umodne - på såkaldt ad hoc-niveau - er tit de mindre virksomheder med flad struktur.

De mangler formelle procedurer, systematiske opfølgninger, styring.

Det er værd at lægge mærke til, at disse virksomheder ofte ikke har oplevet for alvor at blive presset af konkurrenterne. Det gør dem lemfældige med pengeforbruget.

De fokuserer på andre ting, og selvsagt risikerer mange af dem at dø.

Mest modne er de største virksomheder, der har sat alting i nøje system. Måske er det endda derfor, at de er store. De har overblik, systemer og orden i butikken.

Kontrollen kan man fire på i vilde opgangstider, uden at man af den grund dør. Men i trangere tider er det kontrol og skarphed, der gør forskellen.

Her er tjeklisten - har du styr på disse ting?

Her kommer den ukomplette tjekliste:

For at tage temperaturen på din styring er det en god ide at stille dig selv følgende spørgsmål (og meget gerne flere til):

Økonomistyringen

Har du styr på din økonomistyring, så du ved, hvordan virksomheden balancerer, og hvordan dens helbred er?

Kvalitetsstyringen

Har du styr på din kvalitetsstyring, så du ved, at dine produkter er ok? Og hvor de svage led i produktionskæden er?

Produktionen

Har du styr på alle ledder af produktionen?

Logistikken - både ind, ud og internt

Har du styr på logistikken? Både når det gælder produkter, der kommer ind og produkter, der går ud? Og hvad med de interne systemer i huset?

Kontrakter og licenser

Har du styr på virksomhedens kontrakter og licenser, så du kun betaler nøjagtigt, hvad du har brug for - hverken mere eller mindre?

Dit personale

Har du sat din personalestyring i system, så du ved, hvem der laver hvad, hvornår. Og hvorfor?

Timeforbrug

Har du styr på medarbejdernes timeforbrug? Det er mandskabets timer, der først og fremmest koster virksomheden penge. Er der for meget spildtid? Kan det gøres bedre? Er de udførte opgaver vigtige, eller skal timerne prioriteres på andre områder?

Udviklingsprojekterne

Har du styr på udviklingsprojekterne? Der kører projekter i alle sunde virksomheder - lige fra de små projekter, som eksempelvis redesign af en hjemmeside, til de helt store som implementering af nye kæmpesystemer eller omorganisering af hele virksomheden.

Hvem gør hvad? Hvor står milepælene? Har du styr på, hvornår, hvordan og til hvem, der skal afrapporteres og dokumenteres?

Du skal tage stilling

Kan du ikke svare ja til det hele, har du arbejde, der venter.

I en verden under evig forandring slipper du ikke for at tage stilling.

Kontrol og gode data skaber det overblik, der giver dig mulighed for at tilpasse virksomheden hurtigt, så du kan få styr på styringen.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    KMD A/S

    AI Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S