Derfor skal Google gøre Android mindre åben

Androids åbenhed er en af grundene til Google-styresystemets succes, men manglen på kontrol kan komme til at udgøre en forhindring for Android. Se hvorfor.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Computerworld News Service: Googles styresystem Android er blevet en af de helt store mobile spillere. Smartphones med Android er hurtigt steget op øverst i fødekæden, og Android-tablet-pc'er er ved at vise sig som en solid konkurrent til Apples iPad.

Androids 'åbne' natur har været en medvirkende årsag til styresystemets succes, men manglen på kontrol over Androids økosystem som helhed skaber et forvirrende landskab for applikationsudviklerne og kan i sidste ende komme til at udgøre en forhindring for platformen.

En Appcelerator-undersøgelse fra januar fandt, at 88 procent af de adspurgte applikationsudviklere mener, at Android er den mest åbne mobile platform, og at 76 procent tror, at Android er "bedst positioneret til at køre et større antal sammenkoblede enheder i fremtiden".

Næsten to tredjedele af de adspurgte nævnte Android som den mobile platform med det største fremtidspotentiale. Men spørgsmålet er hvilken Android?

Androids popularitet gør det til et potentielt lukrativt marked for applikationsudviklere. Problemet opstår, når applikationsudviklerne skal svare på spørgsmålet om, hvilken Android de udvikler til: Smartphone Android eller tablet Android? Hvilken version af Android? Skal applikationen optimeres til at arbejde sammen med det hardware, der kører med den foretrukne version af Android? Hvilken app store skal applikationen distribueres igennem?

Analytiker hos IDC, Al Hilwa, er enig i, at fragmenteringen af Android-platformen er ved at blive et problem. De mange muligheder inden for både hardware og software øger bare kompleksiteten ved design og test af applikationer, og det gør det sværere at skabe en enkelt applikation, som fungerer på tværs af Android-økosystemet.

Al Hilwa mener dog, at et endnu større problem handler om, at udviklerne vil arbejde mod laveste fællesnævner i stedet for at investere kræfterne i at optimere en applikation til at udnytte de forskellige hardware-scenarier - og på den måde skaber de en dårligere oplevelse og formår ikke at udnytte Androids fulde potentiale.

Al Hilwa siger "Det er et problem, der kan løses, men det svarer til at styre en olietanker, forstået på den måde at det vil kræve en fast og vedvarende hånd fra Googles side at vende situationen."

Google har allerede mere eller mindre indrømmet, at 'åben' i højere grad er et marketingord end en kultur for Android. Det er 'åbent' sammenlignet med Apples styresystem iOS, men ikke åben i ordets egentlige forstand som et open source projekt, der er åbent for udviklerne. Google kontrollerer stadig kildekoden, og Google bestemmer, hvornår de nye versioner skal udkomme.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv en del af vores team som Infrastruktursystem Specialist i Hvidovre!!

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S