Onfone-investor: Det var en rigtig god forretning

En investering i Onfone har på blot tre år forsødet den i forvejen formuende it-investor Peter Wilmar Christensens liv med et betragteligt millionbeløb.

Artikel top billede

Læs også: TDC køber Onfone for en formue

En af investorerne bag Onfone er it-manden Peter Wilmar Christensen, som tjente sin formue på salget af Kiss Technology til Cisco i 2005 for 374 millioner kroner.

I 2008, da Onfone var to år gammelt, skød han penge i tele-projektet. Og i dag, blot tre år efter, høster han gevinsten med salget af mobilselskabet til TDC.

"Jeg vil ikke komme ind på, hvor meget jeg har tjent, men det har været en rigtig god forretning for mig," siger Peter Wilmar Christensen til Computerworld.

Investoren, der også er bestyrelsesformand, vil dog gerne oplyse, at gevinsten i hvert fald ligger på et to-cifret millionbeløb. Men han vil ikke komme det nærmere, fordi fordelingen af de op imod 313 TDC-millioner, som Onfone modtager, er aftalt ikke at skulle ud til offentligheden.

Får du et tre-cifret millionbeløb ud af det?

"Det vil jeg ikke nærmere ind på, for så kan du begynde at regne baglæns," siger han.

Det lykkes

Peter Wilmar Christensen kan godt se, at forløbet med Onfone unægteligt minder meget om andre teleselskaber, der lejer sig ind på netoperatørernes net, skaffer en masse kunder og til sidst bliver solgt.

Eksempelvis som selskaberne Telmore, CBB, BiBob og M1.

"Vi har aldrig udelukket et salg. Spørgsmålet var, om vi kunne gøre en forskel, og det lykkedes dygtigt af Morten," siger Peter Wilmar Christensen, der fortæller, at han da selv undervejs kunne blive ramt af tvivl.

Men administrerende direktør Morten Strunge, som Peter Wilmar Christensen har kendt i mange år, holdt fast.

Og investoren, der i øvrigt vandt it-prisen i 2005 sammen med sine Kiss-iværksætter-kolleger, glæder sig over mobil-iværksætterens bedrift.

"Nu lykkes det for Onfone, men husk på at måske 50 andre har prøvet det samme," siger Peter Wilmar Christensen, der understreger, at det ikke en let øvelse.

Grunden til at det lykkes for Onfone er, at selskabet fik skilt sig ud fra mængden og fik skabt en stærk profil i markedet. Derefter kom kunderne væltende ind.

Det i en grad, så de store etablerede teleselskaber talte om, at opkomlingen gør ondt på hele branchen med blandt andet dens lave priser.

Salget gik stærkt

Men pludselig gik det hele stærkt, fortæller Peter Wilmar Christensen om salget.

"Og sent i går tog vi så beslutningen," siger han.

En beslutning, der altså forsøder investorens liv med minimum et to-cifret millionbeløb for hans tre-årige mobil-investering.

Læs også: TDC køber Onfone for en formue

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S