Statens it-strategi kan være spildt arbejde

Skønne spildte kræfter kan vise sig at blive udgangen på den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som regeringen har arbejdet på i et år.

Artikel top billede

Læs også:
Lækket strategi: Sådan bliver fremtidens offentlige it

Siden sidste sommer har flere embedsmænd i staten, i regionerne og i kommunerne lagt kræfter i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
 
Men det kan vise sig at være spildt arbejde, hvis regeringsmagten skifter, og rød blok sætter sig på ministertaburetterne ligesom dengang, da de færreste havde hørt om Google.
 
For en ny regering kan grundlæggende gøre, som den vil med it-strategien - herunder at droppe alle forslagene.
 
Det fortæller lederen af arbejdet med den fællesoffentlige it-strategi, digitaliseringschef i Finansministeriet og vicedirektør i Økonomistyrelsen, Lars Frelle-Petersen, til Computerworld.
 
"Alting er jo op til politikerne, og det er til enhver tid det siddende flertal, der træffer beslutningerne om den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Det er altid et Folketingsflertal, der kan ændre en given aftale," lyder det fra Lars Frelle-Petersen.
 
Han fortæller samtidig, at hvis folketingsvalget bliver udskrevet på denne side af sommerferien, så vil implementeringen af strategien og kommunernes økonomiforhandlinger også blive udskudt til minimum sensommeren.
 
Håber forslag lever videre
Det er dog langtfra sikkert, at der bliver de store ændringer i planerne.
 
For bedømt ud fra regeringens planer og S-SF's digitaliseringsstrategi frem mod 2020 er der mange overlap i de to fløjes it-planer for de næste små 10 år, selv om der givetvis vil være stor forskel på implementeringsrækkefølgen.
 
Formand for it-interesseorganisationen Dansk IT, Klaus Kvorning Hansen, håber da heller ikke, at oppositionen vil kassere udkastet til den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, hvis regeringsmagten skifter hænder i forbindelse med valget.
 
Dansk IT har nemlig i lighed med adskillige it-brancheorganisationer forsøgt at fodre politikerne med en ønskeliste over en fællesoffentlig digitaliseringsstrategi - uanset farven på en kommende regering.
 
"Oppositionen skal jo under alle omstændigheder gennemføre nogenlunde de samme ting som den nuværende regering, hvis de kommer til magten. Det kan godt være, at de lige får vinklet visse ting til egen fordel og tager ejerskab over ideer efter egen smag, men der vil være en stor fællesmængde," vurderer Klaus Kvorning Hansen.  
 
S: Vi ser på det
It-ordfører Yildiz Akdogan fra det største oppositionsparti, Socialdemokraterne, fortæller til Computerworld, at oppositionen på nuværende tidspunkt ikke vil tage stilling til, hvilke konkrete initiativer, som den vil køre videre med eller skrotte, hvis rød blok erobrer magten i Danmark.
 
SF's it-ordfører, Hanne Agersnap, fortæller til Computerworld, at danskerne nok ikke umiddelbart skal forvente revolutioner i forhold til den nuværende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi fra blå blok, som du kan læse mere om her.

Læs også:
Lækket strategi: Sådan bliver fremtidens offentlige it

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    AI skal frigøre tid og skabe nærvær i samtalen med borgeren

    Flere kommuner går nu i gang med at bruge AI-understøttet dokumentation. Målet er, at sagsbehandlere skal bruge mindre tid på referater og registrering – og mere tid på nærvær i mødet med borgeren.

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Quadsat ApS

    Robotics Engineer

    Fyn

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Styrelsen For It og Læring

    Erfaren enterprise-arkitekt til tværgående arkitekturenhed

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

    Daniel Eriksson

    Sharp Consumer Electronics

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS

    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

    Jonas Kyhnau

    Pentos