Statens it-strategi kan være spildt arbejde

Skønne spildte kræfter kan vise sig at blive udgangen på den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som regeringen har arbejdet på i et år.

Læs også:
Lækket strategi: Sådan bliver fremtidens offentlige it

Siden sidste sommer har flere embedsmænd i staten, i regionerne og i kommunerne lagt kræfter i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
 
Men det kan vise sig at være spildt arbejde, hvis regeringsmagten skifter, og rød blok sætter sig på ministertaburetterne ligesom dengang, da de færreste havde hørt om Google.
 
For en ny regering kan grundlæggende gøre, som den vil med it-strategien - herunder at droppe alle forslagene.
 
Det fortæller lederen af arbejdet med den fællesoffentlige it-strategi, digitaliseringschef i Finansministeriet og vicedirektør i Økonomistyrelsen, Lars Frelle-Petersen, til Computerworld.
 
"Alting er jo op til politikerne, og det er til enhver tid det siddende flertal, der træffer beslutningerne om den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Det er altid et Folketingsflertal, der kan ændre en given aftale," lyder det fra Lars Frelle-Petersen.
 
Han fortæller samtidig, at hvis folketingsvalget bliver udskrevet på denne side af sommerferien, så vil implementeringen af strategien og kommunernes økonomiforhandlinger også blive udskudt til minimum sensommeren.
 
Håber forslag lever videre
Det er dog langtfra sikkert, at der bliver de store ændringer i planerne.
 
For bedømt ud fra regeringens planer og S-SF's digitaliseringsstrategi frem mod 2020 er der mange overlap i de to fløjes it-planer for de næste små 10 år, selv om der givetvis vil være stor forskel på implementeringsrækkefølgen.
 
Formand for it-interesseorganisationen Dansk IT, Klaus Kvorning Hansen, håber da heller ikke, at oppositionen vil kassere udkastet til den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, hvis regeringsmagten skifter hænder i forbindelse med valget.
 
Dansk IT har nemlig i lighed med adskillige it-brancheorganisationer forsøgt at fodre politikerne med en ønskeliste over en fællesoffentlig digitaliseringsstrategi - uanset farven på en kommende regering.
 
"Oppositionen skal jo under alle omstændigheder gennemføre nogenlunde de samme ting som den nuværende regering, hvis de kommer til magten. Det kan godt være, at de lige får vinklet visse ting til egen fordel og tager ejerskab over ideer efter egen smag, men der vil være en stor fællesmængde," vurderer Klaus Kvorning Hansen.  
 
S: Vi ser på det
It-ordfører Yildiz Akdogan fra det største oppositionsparti, Socialdemokraterne, fortæller til Computerworld, at oppositionen på nuværende tidspunkt ikke vil tage stilling til, hvilke konkrete initiativer, som den vil køre videre med eller skrotte, hvis rød blok erobrer magten i Danmark.
 
SF's it-ordfører, Hanne Agersnap, fortæller til Computerworld, at danskerne nok ikke umiddelbart skal forvente revolutioner i forhold til den nuværende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi fra blå blok, som du kan læse mere om her.

Læs også:
Lækket strategi: Sådan bliver fremtidens offentlige it


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav?

Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav? Fokus for de fleste virksomheder er på at være på forkant med den digitale udvikling, der går stærkere end nogensinde tidligere. Cisco ved om nogen hvor vigtigt det er at kunne levere ”customer experience” på tværs af teknologiske platforme og med en agilitet der matcher den øgede konkurrence.

01. november 2018 | Læs mere






Premium
Fem vigtige CRM-trends, som det er værd at holde øje med
Aldrig har forholdet til dine kunder været vigtigere - og CRM-systemerne er godt på vej til at skifte over mod en mere holistisk tilgang, som er drevet af masser af data. Her har du fem vigtige trends, som dominerer brugen af CRM lige nu.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Syv nemme trin: Sådan leverer du fremtidens digitale kundeservice
Når kunder besøger jer via digitale touchpoints, kan deres rejse godt virke tilfældig og med flere omveje undervejs, men det er vigtigt at slå fast, at for kunden er det én samlet oplevelse. Når den kundeoplevelse byder på udfordringer, så stiger frustrationen hos kunden, og det er et stort problem for jeres forretning. I dette whitepaper gennemgår vi syv simple trin, kan give dig en indsigt i hvordan I tilpasser jer fremtidens kundeservice .