Overhold ikke cookie-loven - endnu

Cookie-loven er ikke god nok, og derfor behøver danske e-handlende ikke overholde den, lyder det fra de internet-handlendes egen forening.

Artikel top billede

(Foto: /)

 

Blog: Lad dem, du stoler på, bestemme, hvilke småkager du skal spise

Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) mener ikke, at det er nødvendigt at overholde cookie-loven, der træder i kræft den 25. maj i år. I hvert fald ikke fra dag et.

"Ikrafttrædelsesdatoen skal udskydes," lyder det fra FDIH.

Loven virker ikke

Loven siger, at man som indehaver af en webside skal sikre sig samtykke fra de besøgende, før man placerer en cookie på de besøgendes computere.

Hvilket er tilfældet for langt de fleste e-handelsbutikker, som FDIM repræsentere.

"Lovens formål er klar, men det er den måde, den skal implementeres på ikke. Derfor befinder vi os i en kafkask situation," siger Henrik Theil, kommunikationschef, FDIH.

"Vi rådgiver vores medlemmer til at have styr på deres cookies og til at gøre sig klar til at fortælle kunderne om dem, akkurat som det kræves i loven. Men vi siger samtidig, at de skal holde hestene tilbage i forhold til implementering af disse informationer på deres websted," siger han. 

Klare regler

Han begrunder tilbageholdenheden med, at der er for langt fra teori til praksis.

"Der er endnu ingen ensartet tolkning af, hvad der ligger i bekendtgørelsen fra EU. Hvad ligger der i et samtykke? Hvad skal der informeres om? Og i hvilket omfang?", spørger Henrik Theil.

"Hvis der ikke er ensartede retningslinjer, vil der komme et hav af forskellige modeller fra både de handlende og fra annoncørerne."

Han foreslår i stedet, at man holder loven tilbage, til man har en brugbar dansk standard.

"Det kunne eksempelvis være en mærkningsordning i stil med e-mærket. På den måde vil butikkerne have en nem metode til at fortælle om deres cookies og brugerne en overskuelig måde at blive informeret på," siger Henrik Theil.

"Der er ingen grund til at bruge ressourcer på at overholde loven, før det er på plads."

 

Blog: Lad dem, du stoler på, bestemme, hvilke småkager du skal spise

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil