Sådan gik Butlernetworks konkurs

Butlernetworks direktør, Søren Støvring-Hallsson, troede på redning til det sidste.

Artikel top billede

I 2011 blev skæbnen beseglet for netværksleverandøren Butlernetworks. Selskabet gik konkurs.

Virksomhedens topchef arbejdede ellers intenst på en redningsplan i selskabets sidste levetid.

Efter årevis med underskud på to-cifrede millionbeløb skulle et større banklån fornys i maj-måned i år.

Kort forinden fældede eksperter en nådesløs dom over selskabets økonomi og tilstand.

Det fik administrerende direktør Søren Støvring-Hallsson til at forsvare selskabet.

"Det kan derfor undre, at der er så mange kommentarer på et regnskab uden at forstå strategi og planer," sagde direktøren blandt andet i marts måned 2011, hvor han gjorde det klart, at eksperterne var helt galt på den.

Samtidig oplyste han, at udenlandske investorer havde givet tilsagn om et to-cifret millionbeløb til selskabet.

Men noget gik tilsyndeladende galt.

Investorerne bag Butlernetworks, herunder amerikanske Norwest Equity Partners, ønskede efter gentagne opfordringer fra Computerworld, slet ikke at kommentere selskabets situation. I hvert fald vendte de aldrig tilbage på talrige henvendelser.

Redningsplan går i vasken

Hos den danske netværksleverandør baksede man ifølge Computerworlds oplysninger medio marts med en redningsplan.

Redningsplanen skulle være på plads 20. april 2011. For selskabet kunne angiveligt ikke betale sine regninger.

I et brev fra direktøren og selskabets finansdirektør 15. marts skrev de to til kreditorerne, at de arbejdede på at "...få frigivet den nødvendige kapital til at fortsætte den fremtidige drift af Butlernetworks A/S". 

Direktør Søren Støvring-Hallsson var optimist, da han blev konfronteret med brevets indhold i begyndelsen af maj.  

"Det ser positivt ud. Vi arbejder benhårdt på det," sagde han om selskabets situation, men ønskede ikke at kaste yderligere lys over planerne. 

Redningsplanen skulle dog allerede have ligget klar sidst i april, og noget gik tilsyneladende galt.

Selskabet havde nogle problemer med driftsstabiliteten ultimo uge 21 og primo uge 22.

Og kort efter - onsdag den 1. juni 2011 - blev selskabet erklæret konkurs i Sø- og Handelsretten. Det var blot tre til fire uger efter direktøren så positivt på selskabets fremtid.  

Det har efter gentagne forsøg ikke været muligt at få en kommentar til forløbet fra direktør Søren Støvring-Hallsson, efter at selskabet gik konkurs.

Nu regner kuratoren i boet med at kunne sælge resterne inden for få dage.

Det kan du læse mere om her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Chef for It Operations i Cyberdivisionen i Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen

    Københavnsområdet

    BEC

    Implementation Consultant

    Region Sjælland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Applikationsarkitekter til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse