Artikel top billede

(Foto: Morten Nevado)

Ekspert: CSC har pligt til at behandle strejkende pænt

Uanset hvad Arbejdsretten beslutter, og uanset om CSC måtte tiltræde en HK-overenskomst, må virksomheden ikke lægge nogen til last, at de har været i strejke. Det fastslår professor i arbejdsret.

"CSC skal i videst muligt omfang forsøge at genansætte alle de medarbejdere, som har været i strejke. Det må ikke lægges nogen til last, at de har deltaget i strejken."

Det siger Jens Kristiansen, der er professor i arbejdsret på Københavns Universitet, og tilføjer: 

"Men der er omvendt ingen garanti for, at det vil være driftsmæssigt at genansætte samtlige strejkende."

"Når man er i konflikt, er det altid en usikker situation. Det kan ikke være anderledes," siger Jens Kristiansen.
 
Det er typisk usikkerhed om fremtiden, om hvordan konflikten ender, og hvor længe den varer, som skaber utryghed hos de konfliktramte medarbejdere, som står med valget mellem at konflikte videre eller at tage imod et tilbud på en anden overenskomst. 
 
Men hvis parterne på et eller andet tidspunkt senere bliver enige og igen indgår en overenskomst, er udgangspunktet, at der vil være en urykkeelig klausul om, at der ikke må ske såkaldte fortrædelser.

Det betyder, at begge parter i konflikten har pligt til at prøve at reetablere ansættelsesforholdene. 

Afgørelse ændrer ikke på konflikten

CSC's ledelse kan altså ikke bare vende ryggen til den heftige konflikt mellem it-giganten og Prosa, selvom Arbejdsretten giver CSC medhold i, at firmaet er frigjort af overenskomsten med Prosa, og CSC derefter indgår en anden overenskomst med HK/Prosa.
 
En frigørelse fra overenskomsten med Prosa er nemlig ikke det samme som en frigørelse fra den igangværende konflikt, som kan fortsætte med uformindsket styrke.
 
"Det er ikke sådan, at bare fordi man er blevet frigjort fra overenskomsten og indgår overenskomst til anden side, så er den allerede iværksatte konflikt fra Prosa også ulovlig."
 
Det siger Jens Kristiansen, der er professor i arbejdsret med Københavns Universitet. 

De CSC-ansatte har nu af flere omgange nedstemt et ovenskomstforslag, som Prosa har forhandlet med CSC på ultimative vilkår. Siger de ansatte ikke ja, tiltræder CSC en overenkomst med HK/Privat og mener sig frigjort fra overenksomsten med Prosa.   
 
"Det, man kan frigøre sig fra, er den eksisterende overenskomst. Det er sådan set den normale virkning af at iværksætte en mere omfattende konflikt på et område," siger Jens Kristiansen. 
 
Kan fortsætte trods konflikt
Men det er altså ikke det samme som en frigørelse fra konflikten. Dermed kan Prosa-medlemmerne, der ikke ønsker at sige ja til et eventuelt tilbud om at blive ansat med HK/Privat-overenskomst altså forsætte den igangværende konflikt i forsøget på at opnå en ny overenskomst mellem Prosa og CSC ved hjælp af strejker, sympatikonflikter og så videre, forklarer Jens Kristiansen.
 
Spørgsmålet om, hvorvidt selve den kørende konflikt på et eller andet tidspunkt bliver ulovlig som følge af blandt andet CSC's formodede tiltrædelse af overenskomst med HK/Privat er nemlig ifølge Jens Kristiansen et selvstændigt spørgsmål.  
 
"De personer, der taget imod tilbuddet og lader sig ansætte på en ny overenskomst, de kan ikke længere strejke. Men de, som afviser tilbuddet, kan fortsætte strejken," siger Jens Kristiansen. 
 
For dem, der ikke siger ja og dermed vælger at fortsætte konflikten, vil der altid være en risiko for at miste arbejdet, i al fald på det private arbejdsmarked, forklarer Jens Kristiansen. 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere