Så elendige er danske børn til at læse på computer

Næsten alle danske skolebørn anvender computeren i skole-undervisningen. Alligevel kan danske børn ikke finde ud af at læse og navigere på en skærm.

Artikel top billede

Tegning: Lene Sekjær. (Foto: Tegning: Lene Sekjær)

Læs også:

Regeringen skyder en halv it-milliard i folkeskolen

Selv om danske elever ligger helt i top angående brugen af computere i skolen sammenlignet med andre OECD-lande, så kniber det gevaldigt med at læse, navigere rundt i og forholde sig kildekritisk til elektroniske tekster.
 
Det viser en tilføjelse til de analoge PISA-undersøgelser, efter 1.341 danske 15-årige elever fra 221 har været i den elektroniske ild og læst tekster på pc'er i PISA 2009-underesøgelsen.
 
Ud af de 19 lande, der gennemførte testen, ligger Danmark og roder nede på en 13. plads i de elektroniske læsefærdigheder, der blandt andet tester, hvordan eleverne kan finde rundt i hyperlinks, navigere med scrollbars og via menuer.
 
Danmark flittigst på tasterne
13. pladsen skal sammenholdes med, at 99,1 procent af de danske elever går på skoler med internetadgang, og Danmark er på en tredjeplads, når det kommer til adgangen til computere på skolen.
 
Kun 0,2 procent af 15-årige danskere har aldrig prøvet at bruge en computer før, og omkring tre fjerdedele af eleverne bruger computeren i faget dansk minimum en gang om ugen, mens det tal ligger på 40 procent i matematik.
 
"Danmark er klart det land i undersøgelsen, hvor flest elever bruger computeren som et
integreret værktøj i undervisningen," skriver Undervisningsministeriet i en rapport om undersøgelsen.
 
Vi trænger til et løft
På baggrund af undersøgelsen skriver Undervisningsministeriet, at der ikke er entydige forklaringer på, hvorfor danske skoleelever klarer sig relativt dårligt i testen på trods af de gode it-forudsætninger.
 
"Resultaterne for de danske elever kunne tyde på, at de har følt sig så hjemmevante i mediet, at de åbenbart ikke i tilstrækkeligt omfang har anvendt de læsestrategier, de har et teoretisk kendskab til, hvilket kan have ført til en mere overfladisk læsning og en deraf følgende lavere løsningsfrekvens," lyder et tolknings-forslag fra ministeriet.
 
Undervisningsminister Troels Lund Poulsen tager resultatet til efterretning.
 
"Regeringen har længe været klar over, at folkeskolen har brug for et markant fagligt løft. Jeg håber meget, at det kan lykkes at samle et bredt flertal bag vores ambitiøse folkeskoleudspil, for vi skal ikke kun have en af verdens dyreste folkeskoler, men også en af verdens bedste," lyder det fra ministeren på Undervisningsministeriets hjemmeside.
 
Den danske regering har for godt seks måneder siden i samarbejde med Kommunernes Landsforening (KL) besluttet at hælde en halv milliard kroner i den danske folkeskole, hvor der samtidig blev besluttet at indføre en egentlig it-strategi for eleverne.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S