Sådan redder Groupcare sig selv fra konkurs

Community-portalen Groupcare har afværget truende konkurs med en række kontante tiltag. Se her, hvordan selskabet har gjort..

Artikel top billede

Læs også:

Groupcare: Vi kunne være blevet milliardærer

Kapitaltilførelse giver Groupcare kunstigt åndedræt

Community-feber puster nyt liv i danske Groupcare

Med blinkende røde tal, halvdelen af aktiekapitalen tabt og utilfredse kunder og medarbejdere styrede community-portalen Groupcare mod en sikker konkurs.

Men ifølge firmaets administrerende direktør, Jesper Højberg, er den truende udvikling vendt, og firmaet har siden nytår præsteret en pæn økonomisk fremgang.

"Bestyrelsen og jeg selv har skudt seks millioner kroner ind i firmaet, og frem til 31. maj har vi haft en omsætning på 6,5 millioner kroner og et overskud før skat på 600.000 kroner," siger han. 

Jesper Højberg har siddet i direktørstolen det seneste år, hvor også hele den tidligere ledelse er blevet skiftet ud, ligesom der er blevet sagt farvel til otte-ni medarbejdere, så der i dag er 17 ansatte.

Rædselsår

"2010 var et rædselsår, hvor vi inklusive ned- og afskrivninger havde et minus på over 10 millioner kroner, og det stod klart, at enten stod vi over for en lukning eller også skulle skuden vendes," fortæller han.

Løsningen blev ny ledelse, ny bestyrelse og frisk aktiekapital.

"I den nye ledelse valgte vi at fokusere på klassiske, banale, dyder som at levere ting til tiden, holde hvad vi lover og lytte til kunderne i stedet for at komme med overdrevne løfter" fortæller Jesper Højberg.

Han peger på, at der efter hans mening tidligere var en del fokus på det, som han kalder "forceret salg og udvikling."

"Eksempelvis forsøgte Groupcare at implementere en ny platform for hele ni store organisationer på samme tid. Da det reelt var en prototype skabte det masser af frustrationer hos både medarbejdere og kunder, fordi platformen hverken var færdigudviklet eller fejlrettet," siger han.

Kuldsejlet asiatisk eventyr

Groupcare har desuden skulle trække stikket ud på et kuldsejlet outsourcing-eventyr indledt i 2005 i Bangladesh og senere Indien.

Planen var, at Groupcare ud over selv at få udviklet software i Bangladesh også skulle sælge udviklingsopgaver til andre virksomheder.

Eventyret efterlod et hul i kassen i omegnen af tre millioner. Firmaet lukkede sine asiatiske forbindelser sidste år.

Groupcare baserer sin forretning på to kundesegmenter: Den ene er foreningslivet, hvor ngo'er, sportsforeninger, grundejerforeninger og småklubber kan skabe deres eget community med faciliteter som arrangementkalendere og debatfora - faktisk et socialt netværk, før det begreb blev opfundet.

Den del af forretningen udgør kun en tredjedel af omsætningen.
Hovedparten af forretningen, den der var årsagen til problemerne i 2010, er henvendt til professionelle medlemsorganisationer, fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer.

Det sker gennem CRM-systemet Membercare.

Læs også:

Groupcare: Vi kunne være blevet milliardærer

Kapitaltilførelse giver Groupcare kunstigt åndedræt

Community-feber puster nyt liv i danske Groupcare

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse