Groupcare: Vi kunne være blevet milliardærer

Enten var vi blevet milliardærer eller gået konkurs, siger Groupcares direktør, der har udskiftet Facebook-ambitionerne med en mere jordnær forretningsmodel.

Artikel top billede

Ambitionerne har ændret sig hos Groupcare.

I dag leverer Groupcare CRM-systemer til det danske foreningsliv, men i starten af årtusindet var virksomheden et lovende dansk online community, som et hav af danske fodboldklubber, foreninger og gamle gymnasieklasser gjorde brug af.

"Jeg kan da godt ærgre mig over, at vi aldrig fandt en stor investor, der troede på os. Så havde vi nok enten været milliardærer eller konkurs i dag," griner Groupcares administrerende direktør, Niels Kaae.

I 2003 fortalte Computerworld, at Groupcare havde 200.000 brugere, og tjenestens enorme popularitet pressede driftomkostningerne i vejret og serverne i knæ.

"Vi var jo en slags Facebook før tiden. Men vi havde slet ikke den finansiering, der er nødvendig for at erobre et community-marked. Det kræver, at du kan investere massivt i server-kapaciteten," siger Niels Kaae.

Han forklarer, at den nye strategi er udtryk for, at Groupcare er slået ind på en mere realistisk bane.

Presset af Sharepoint

I øjeblikket leverer Groupcare ifølge Niels Kaae ydelser til 80 af de 200 største foreninger i Danmark.

"Pludselig kom Sharepoint og en række andre konkurrenter buldrende. På det tidspunkt stod det efterhånden klart, at vi ikke længere kunne leve af udelukkende at være community-leverandører," siger han.

Selvom Groupcare har udviklet sig til at blive CRM-leverandør, så tilbyder virksomheden stadigvæk communities til brugerne.

Men den store forskel på de to forskellige ydelser er ifølge Niels Kaae, at communities er et produkt, der med hans ord er "nice to have", mens Groupcare som CRM-leverandør opfylder nogle mere vitale behov hos kunderne.

"Nu har vi fået fat i kundernes livsnerve," siger Niels Kaae.

En presset likviditet betyder, at det netop har været nødvendigt for aktionærerne at skyde nye millioner ind i virksomheden.

Ifølge Groupcares 2009-regnskab kom virksomheden dog ud af året med et beskedent overskud, der dog var væsentligt mindre end i 2008. Men Groupcare oplevede til gengæld en stigende omsætning i 2009.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S