Artikel top billede

Strid om fyrede folk giver CSC-kunder problemer

Kunder har stadig problemer tre uger efter CSC-konflikten. Læs her hvorfor.

Læs også:
Bortviste CSC-folk kan være på vej tilbage til CSC

SKAT: Genansættelse af CSC-fyrede kan afkorte pukkel

Et par og tyve bortviste medarbejderes tilbagekomst til CSC's vigtige kundegrupper, der håndterer firmaets batch-kørsler på mainframe-systemerne, er forsinket af en strid om en mundtlig aftale mellem Prosa og CSC.
 
Ifølge it-fagforbundet Prosa, der repræsenterer de bortviste medarbejdere, er CSC løbet fra en aftale om, at medlemmerne kunne søge deres gamle jobs samlet. I stedet vil CSC have individuelle ansøgninger fra de tidligere medarbejder, fortæller næstformand hos Prosa, Hanne Lykke Jespersen. 
 
Det betyder, at normaliseringen af driften af mange kunders it-systemer trækker længere ud end nødvendigt, mener Prosas næstformand, Hanne Lykke Jespersen: 

"De tager kunderne som gidsler i det spil. Kunderne sidder og kan ikke få deres systemer til at køre," siger Hanne Lykke Jespersen.  
 
Aftalen om, at de bortviste medarbejdere skulle kunne søge deres gamle job samlet, kunne ifølge Hanne Lykke Jespersen sikre en hurtigere normalisering for CSC's kunder efter konflikten.
 
SKAT, der er storkunde hos CSC har tidligere fortalt, at tilbagekomsten af de bortviste medarbejdere givet vil forkorte den tid, det tager af afvikle arbejdspuklen på batch-kørsler. 
 
CSC: Det var et ønske, ikke en aftale
Men hos CSC fortæller flere chefer, at aftalen ikke eksisterer, men at muligheden for, at de bortviste medarbejdere kunne søge samlet i stedet, var et ønske fra Prosa, som CSC med det samme afviste.  
 
"Det er rigtigt, at der var nogle ønsker fra de pågældende om, at de kunne få lov at søge samlet. Men vi har fra CSC's side hele tiden fastholdt, at de skal søge enkeltvis," siger hun til Computerworld.
 
Så det kan være Prosa der fejlopfatter situationen?
 
"Ja, det vil jeg mene," siger Lene Christensen.
 
Hun henviser i øvrigt til firmaets nytiltrådte nordiske HR-direktør, Charlotte Lundblad, der sammen med den danske HR-direktør, Pernille Leding, har stået for kommunikationen med medarbejderne. 
 
Også Charlotte Lundblad medgiver, at det var Prosas ønske, at de bortviste medarbejdere skulle kunne søge samlet, men at CSC svarede tilbage, at virksomheden ønsker individuelle ansøgninger fra de tidligere ansatte.

Prosa: CSC fortsætter konflikt

Hos Prosa fortæller Hanne Lykke Jespersen, at aftalen ikke findes på skrift. Og selvom hun mener, at en mundtlig aftale er lige så god som en skriftlig, så medgiver hun, at det er meget sværere at bevise det første.

Derfor tolker hun CSC's afvisning af aftalens om kollektiv genansættelse således:
 
"Det tyder på, at CSC gerne vil fortsætte konflikten. De vil gerne vise, at der ikke er nogen nåde. De er i gang med at forbedrede den næste konflikt, som kunderne så kan se frem til i foråret," siger Hanne Lykke Jespersen. 

Har modtaget en del ansøgninger
Hvornår der faktisk vil blive ansat folk til den vigtige afdeling, kan Lene Christensen ikke fortælle endnu.
 
"Vi har fået en hel del ansøgere. Og vi skal jo kigge det her fornuftigt igennem. Det kører her i sommerferieperioden. Jeg ved ikke præcis hvornår, men jeg går ud fra, at vi ansætter folk efterhånden, som vi får foretaget interviewene," siger Lene Christensen.
 
Hun kender ikke det aktuelle antal ansøgere, men at der er tale om flere, end der er stillinger til. Hun har ikke kendskab til, hvor mange ansøgere, der er nye ansigter, og hvor mange der er tidligere ansatte. Men umiddelbart skulle det ikke være et problem for de tidligere ansatte at få et job hos CSC, siger hun. 
 
"Som vi tidligere har sagt: Hvis folk er kvalificerede, og hvis vi i øvrigt gerne vil have dem tilbage, og det passer ind, så vil vi selvfølgelig kigge fornuftigt på det," siger Lene Christensen. 
 
Rigtig sammensætning af folk vigtig for CSC 
Men vil I gerne have dem tilbage? Eller er I helst fri?
 
"Nej, vi er ikke helst fri. Men de indgår bare i en proces sammen med alle andre. De er jo ikke ansat i virksomheden, og derfor har de jo heller ikke fortrinsret til nogen jobs. Men vi kigger på dem på lige fod med alle andre," siger hun.
 
Netop batch-gruppen, som I er ved at sætte sammen, den er jo for blandt andet SKAT central i forhold til at få nedbragt den pukkel, som den lange konflikt har efterladt. Ville det ikke være rigtig smart at få de her gamle folk tilbage og nu, sådan at puklen kan komme ned?  
 
"Det er rigtig vigtigt for os, at vi får den rigtige sammensætning med de rigtige folk til at håndtere de her ting, også fremover, på den rigtige måde. Det er den proces, vi kører efter, og vi gør det lige så hurtigt som vi overhovedet kan, "siger Lene Christensen.  

Kunderne har fået at vide, at puklen på batch-kørslerne vil være nedbragt og væk med udgangen af juli måned, og det mener Charlotte Lundblad stadig er tilfældet.

"Det er stadig min overbevisning, men selvfølgelig skal jeg lige tjekke med servicecentrerne. Men det jeg har hørt, er at der er en plan som er aftalt med kunden. Og den plan fraviger vi ikke," siger Charlotte Lundblad.

Nøglemedarbejdere kan mangle

Hos Prosa fortæller Hanne Lykke Jespersen, at flere af de vigtige nøglepersoner fra det gamle batch-hold kun vil tilbage, hvis CSC genansætter alle. Uden disse folk kan det tage CSC måneder at få normaliseret driften, mener hun.
 
"Der er nogle folk, som er helt essentielt vigtige for at få tingene til at køre. Der kan jo gå mange måneder før tingene bliver normaliseret ude hos kunder som Tryg, SKAT og PFA, hvis ikke de her folk kommer tilbage," siger Hanne Lykke Jespersen.

Læs også:
Bortviste CSC-folk kan være på vej tilbage til CSC

SKAT: Genansættelse af CSC-fyrede kan afkorte pukkel




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere