Pc-salget falder drastisk i Vesteuropa

Interessen for konkurrerende produkter kombineret med generel tilbageholdenhed sætter sine spor på pc-salget i årets andet kvartal, viser tal fra IDC.

Artikel top billede

Acer taber store markedsandele på pc-markedet.

Mens tablets og smartphones vinder frem, falder pc-salget drastisk.

Udover konkurrencen fra de nye populære produkter, lider salget under den generelle stilstand på retailmarkedet. Derudover hæmmer store lagerbeholdninger flowet.

Friske tal fra IDC viser, at pc-leverancerne i årets andet kvartal er faldet med ni procent i EMEA-regionen i forhold til samme kvartal året før.

I Vesteuropa isoleret set ser det endnu værre ud. Leverancerne faldt her med 20,9 procent, og pc-salget er i forhold til samme kvartal året før faldet med 32,2 procent.

Bedre ser det ud i Central- og Østeuropa, hvor salget går frem med 11,4 procent, hvilket især bliver ført an af en stærk notebook-efterspørgsel.

Blandt producenterne konsoliderer HP sin rolle på markedet. I forhold til andet kvartal sidste år øger producenten sin markedsandel fra 20 til 23 procent.

Acer under pres fra Dell

Den mest bemærkelsesværdige bevægelse blandt producenterne er, at Acer formår at holde fast i andenpladsen med det yderste af neglene på trods af et fald i væksten på 40,3 procent.

Acer ryger fra en markedsandel på 19,5 procent ned på 12,8 procent og bliver dermed pustet i nakken af Dell, der har en markedsandel på 11,5 procent.

Acers drastiske fald skal ses i lyset af producentens problemer med overfyldte lagre, der for et par måneder siden fik Acer til at afskrive 775 millioner kroner til at få tømt ud i lagrene. En beslutning, der samtidig betød afskedigelsen af 300 medarbejdere.

Læs også: Acers topchef stopper i vrede

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S