Sådan baner nyt ERP i Flügger vej for moderne BI

Tema: Flügger investerer samtidig med et nyt ERP-system i en moderne business intelligence-løsning. Se, hvad den kan.

Artikel top billede

Læs også:
Forrretningen driver BI-projekterne

Business intelligence: Sådan fungerer det

Et troværdigt beslutningsgrundlag er altafgørende, når forretningen skal fintunes. Derfor er business intelligence i stigende grad et omdrejningspunkt for mange virksomheder.

Det gælder også hos Flügger. It-chef Lars Knudsen er i øjeblikket er i gang med at opgradere til en moderne og mere brugervenlig løsning, hvor hastighed og data-troværdighed er i højsædet.

"Vores gamle BI-løsning er bygget op over en årrække, men der har ikke været så meget fokus på den. Vi har trukket data alle mulige steder fra. Men vi har jo set lyset, så vi er i gang med en total ERP-udskiftning, og der har vi så søsat et BI-projekt også," fortæller Lars Knudsen.

Den nye Dynamics AX-baserede ERP-løsning omfatter stort set hele koncernen, der tæller syv fabrikker og knap 300 butikker i Danmark, Norge, Sverige, Island, Polen, Tjekkiet og Kina. 

Fra manuelt til automatisk

Den væsentligste begrænsning ved det gamle setup - en Microsoft-løsning, hvor Excel fungerer som BI-løsning - har været, at arbejdet er meget manuelt:

"Det er født som et finansielt data warehouse. Det har været baseret på månedlige udlæsninger, og det er der så forsøgt at lappe lidt på, sådan at vi har fået en højere frekvens, men det er simpelthen ikke gearet til det. Der er ikke de der solide valideringer af, at man får vasket data rigtigt."

Flügger har derfor valgt at satse på en BI-løsning fra Qlikview, der bygges oven på ERP-løsningen fra Microsoft.

"I og med at vores miljø er Microsoft, og de arbejder tæt sammen, så var det oplagt for os at kigge på den løsning fra Qlikview," forklarer Lars Knudsen.

Flere skal bruge BI  
Det er primært topledelsen og økonomifolket i Flügger, der anvender BI, men med en ny og mere brugervenlig BI-løsning på vej kan Lars Knudsen sagtens se potentialet i af bringe analyse-værktøjet længere ud i organisationen.

"Indtil nu har det primært handlet om de finansielle tal, og det er for lidt et styringsredskab i forhold til, hvad en BI-løsning kan gøre. En BI-løsning kan give rigtig meget."

"Det er rigtig vigtigt at vide, hvad årsagen er til, at noget går godt, og noget går skidt. Dermed får man et troværdigt beslutningsgrundlag."

Derfor er det også afgørende for Lars Knudsen, at de kommende BI-løsning skal kunne bruges af alle - også medarbejdere uden de store it-forudsætninger.

"Brugervenligheden er et must, for det skal ikke være en it-opgave at lave nye rapporter - det skal brugerne selv kunne gøre. I det gamle system blev det simpelthen for tungt at lave pivot-tabeller."

Både den nye ERP-løsning og BI-løsningen er planlagt til at gå i drift i slutningen af efteråret.

Læs også:
Forrretningen driver BI-projekterne

Business intelligence: Sådan fungerer det

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for IAM, CMDB og ITSM til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

Midtjylland

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S