Det vælter ind med phishing-mails til danskerne

Net-kriminelle driver i øjeblikket en intens jagt på danskernes personlige oplysninger.

Artikel top billede

(Foto: Foto: iStockphoto (brugeren Spannerdude))

Net-kriminelle har set sig varme på Danmark som mål for deres phishing-kampagner.

Det regner bogstaveligtalt ned over danskernes digitale postkasser med kedelige mails, der forsøger at lokke følsomme informationer fra os.

Ny er det kreditkortet Visa, der bliver benyttet som fluepapir i phishing-kampagnerne.

I emnefeltet står der på klingende dansk: Forkert adgangskode.

Herefter følger en historie fra de varme lande om, at du har skrevet din kode forkert tre gange og derfor skal ændre den til en ny.

Et klassisk eksempel på phishing efter kortoplysninger.

Også Nordeas logo og brand blev i går eftermiddags misbrugt i en ny kampagne, som i flere bølger er rullet ind i danske indbakker.

Ingen firmaer, banker eller andre finansielle virksomheder beder om personlige oplysninger via e-mail.

Får du en sådan opfordring i indboksen, skal den derfor slettes.

Skybrud i indboksen

I weekenden var det flyselskabet SAS, der brugt som lokkemad.

Ved at fremsende phishing-mails, der angiveligt skulle komme fra SAS, forsøgte afsenderen at lokke brugernavn og kodeord ud af flyselskabets bonus-kunder.

Telegiganten TDC har ligeledes været hårdt ramt af phishing-angreb, der er svinget op og ned gennem mange uger.

De mange mails indeholder en tekst om, at der er problemer med betaling af din faktura, og at du skal opdatere dine faktureringsoplysninger via et link, hvilket naturligvis også er fup.

Skat har også været brugt som fluepapir i løbet af sommeren.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S