Århus får entreprenørcenter i IT-byen

Innovative idéer inden for IT og biotek må ikke risikere at strande i skuffen blot på grund af manglende viden om virksomhedsetablering. Det er baggrunden for, at Århus nu får et Center for Entrepreneurship.

Når IT-studerende i Århus laver projekter og skriver speciale, skal de inspireres og opmuntres til at tænke i vaskeægte iværksætterbaner frem for i ord, der bare ender i ringbind. Opmuntringen og inspirationen skal sive fra et nyt Center for Entrepreneurship, der får base i IT-byen Katrinebjerg.

- Netop en solid viden om risici og muligheder er en vigtig faktor i for at overleve som nystartet virksomhed. Vi har store forventninger til centrets præstation, siger Niels Christian Sidenius. Han er som rektor på Aarhus Universitet og formand for centrets styregruppe en af folkene bag initiativet.

Udover universitetet er en række andre aktører involveret i centret: Handelshøjskolen i Århus, Arkitektskolen i Aarhus, Ingeniørhøjskolen i Århus, Århus Kommune og Århus Amt.

Desuden støtter EU's socialfond initiativet med 50 procent af udgifterne.

Investering

At netop amtet yder støtte til entreprenør-centret kan forekomme noget absurd, idet Århus Amt samtidig planlægger at nedlægge sit succesfulde Center for Virksomhedsudvikling. Dermed kan amtet spare syv millioner ud af godt 300 millioner kroner, der skal findes i besparelser på budgettet for 2003.

Amtsborgmester Johannes Flensted-Jensen satser på, at udgiften til entreprenør-centret bliver en investering.

- Jeg håber selvfølgelig, at hovedparten af de nye, videntunge iværksættere, som udspringer af centret, slår sig ned her i amtet og på den måde er med til at øge både iværksætteraktiviteten og erhvervsudviklingen i Århus Amt, siger han.

Lederen af entreprenør-centret bliver Birgit Simonsen fra det lukningsudsatte Center for Virksomhedsudvikling. Derudover er der sammensat en styregruppe af repræsentanter for parterne bag.

Første aktivitet på det nye entreprenør-center bliver en "Entrepreneurdag for innovative og vidensbaserede iværksættere" den 9. september. Her vil erfarne iværksættere blandt andet fortælle om finansiering, markedsføring, forretningsplaner og salg.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S