Denne type it-konsulenter er særligt eftertragtede

Den tekniske forståelse er ikke det vigtigste, når Region Midtjylland køber konsulentydelser. Det er noget andet, der rykker.

Artikel top billede

It-konsulenter: Kære it-konsulenter. Gem cv'et væk og find de bløde værdier frem.

Sådan kunne starten på et brev fra Region Midtjylland til den danske konsulentbranche lyde.

Det tekniske know how kommer nemlig ikke i første række, når der skal købes it-konsulentbistand til Regionen.

"Det handler i meget høj grad om at kunne kommunikere med hinanden," fortæller Michael Hyldgaard, der er projektleder i Region Midtjylland, og selv har været konsulent i 15 år.

"De bedste resultater har vi fået med folk, der gennem dialog har fået skabt tilstrækkelig indsigt hos sig selv til, at de forstår vores behov og samtidig kan omsætte dem til løsninger. Også selv om de ikke var de skarpeste udviklere. Det handler om at få et produkt, som vores brugere kan lide at benytte, og det kræver en god formidler at forklare, hvordan et kompliceret it-system hænger sammen," vurderer han.

I region Midtjylland bruger man konsulenter til de håndværksmæssige ting såsom kodning og håndtering af it-værktøjer. Medarbejdere med forretningsforståelse har man i organisationen.

"Vi har tidligere købt konsulenter til hele opgaver, men det var ikke den store succes, derfor har vi valgt, at have forretningen hos os selv," fortæller Michael Hyldgaard.

Vi snakker om det

De bedste erfaringer har Region Midtjylland med konsulenter, der er stærke på kommunikationssiden.

"Vi definerer opgaven i forhold til forretningsområde, herefter om det er økonomi eller produktion, hvilke licensbetingelser der er gældende og så fremdeles. Når hjemmearbejdet er på plads, finder vi så en håndværker til opgaven."

Der skal selvfølgelig tekniske kundskaber til at løse arbejdet, men det er langt fra nok.

"Konsulenten skal i første omgang forstå opgaven, som vi skal have løst. Siden hen skal vedkommende kunne forstå at formidle sin viden og løsningen ud til brugerne. Kan han ikke det, er arbejdet meningsløst."

Pointen er, at en løsning kun bliver en succes, hvis den bliver accepteret og benyttet af målgruppen, altså de mennesker, der er ansat i Regionen.

"Vi har haft konsulenter, der har udført et godt stykke teknisk arbejde, men som ikke har formået at formidle det godt nok. Det har ikke virket," forklarer Michael Hyldgaard.

"Vi vil langt hellere have en, der måske ikke er helt så skarp på teknologi, men som kan kommunikere budskabet til brugerne."

Kvaliteten af en løsning hænger uløseligt sammen med brugeroplevelsen, vurderer han.

"Danske konsulenter er teknisk velfunderede, men vi har jævnligt oplevet, at der mangler menneskelig forståelse eller sociale kompetencer," lyder det fra den jyske projektleder.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil