Foto: Eric Hood.

Danske mobilselskaber: Bare priskrigen snart er slut

Direktørerne i de danske mobilselskaber holder vejret, mens Telenor lige nu trykker priserne ned, ned og ned.

Telenor kører i øjeblikket en aggressiv kampagne for at erobre kunder til sine lavprisselskaber CBB og Bibob.
 
De to selskaber sælger mobilpakker med fem timers tale, fri sms og mms samt data for henholdsvis 119 og 129 kroner.

Sidstnævnte pris har 3 valgt at matche med sit lavprisselskab Oister, så længe kampagnen løber.
 
Kampagnen udløber 27. september, og den dato holder alle i mobilbranchen øje med lige nu.
 
"Det handler om, hvorvidt Telenor med CBB og Bibob har normaliseret sine priser 28. september. Hvis de har en kundetilgang nu og får mod til at fortsætte kampagnen, så tror jeg, at alle brands bliver kastet ind i det her," siger aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets.

Han tilføjer dog, at han forventer, at kampagnen er midlertidig.  
 
Onfone-kunder flytter
Ifølge analytikeren kører Telenor i øjeblikket den aggressive kampagne for at kompensere for det tab, som selskabet lider, efter at TDC købte Onfone, der havde lejet sig ind i Telenors mobilnet.

Nu flytter alle Onfone-kunder i stedet over i TDC-nettet og trækker dermed omsætning ud af Telenors net.
 
Og den aggressive linje fra Telenor bliver der lagt mærke til hos konkurrenterne. 3's Oister har valgt at sænke prisen - dog 10 kroner over CBB's pris - i kampagneperioden.
 
"Der er en 'holden vejret'-situation i den del af markedet, men 28. september ­- eller måske før - får vi at se, om priskrigen fortsætter. Hvis nogen kører videre (med kampagnepris, red.) efter 27. september, så tror jeg, at priskrigen fortsætter meget længe," fortæller administrerende direktør Morten Christiansen fra 3, der ejer Oister.

Han understreger, at Oister helt bevidst har valgt at ligge 10 kroner over CBB's pris samt valget af samme udløbsdato som CBB's kampagne.
 
Telia og TDC holder prisen oppe
Hverken Telias Call Me eller TDC med M1, Telmore, Unotel og Onfone har valgt at sælge mobilpakker med fem timers tale for 119 eller 129 kroner.
 
"Jeg er ligesom alle andre meget spændte på, hvad der sker 28. september," siger administrerende direktør Hanne Lindblad fra Call Me.
 
"Man kan håbe, at det vender tilbage til et lidt mere fornuftigt niveau, og det gælder også markedsføringssiden, hvor der bliver investeret mange penge," fortsætter hun.
 
Call Me og TDC-selskaberne ligger alle på 149 kroner i øjeblikket, dog kører flere af dem med seks i stedet for fem timer i pakkerne. TDC's koncerndirektør for privatforretning og dermed også koncernens lavprisbrands, Anders Jensen, ser ikke nogen grund til, at TDC-selskaberne kaster sig ind i kampen lige nu, ligesom 3 har gjort det med Oister.
 
"Vi har haft kampagner over sommeren med M1 og Onfone, og det, vi ser hos konkurrenterne, er også kampagner. Det er ikke permanente prisnedsættelser. Vi vurderer, at vi har haft et godt kampagnetryk og fået gode resultater derfra," forklarer Anders Jensen fra TDC.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.