Fiberselskaber: Vores investeringer er i fare

Elselskabernes satsning på fiber risikerer at blive sendt til tælling, mener de selv. Men ikke alle er enige i den påstand.

Artikel top billede

Foto: Dansk Bredbånd.

Konkurrencen på det danske bredbåndsmarked fungerer ikke, og løsningen er at sænke prisen for at leje sig ind i TDC's kobbernet, lyder opfordringen fra Telenor til IT- og Telestyrelsen.
 
Men hos energiselskaberne, der har gravet fiberbredbånd forbi omkring 700.000 hjem, advarer de imod at sænke prisen.
 
"Det vil være en mavepuster i forhold til dem, der forsøger at lave en alternativ infrastruktur til TDC's," siger chefkonsulent Christian Berg fra energiselskabernes brancheorganisation, Dansk Energi.
 
Årsagen er, at energiselskaberne indtil nu har brugt omkring otte milliarder kroner på at grave fiberkabler forbi danske husstande og dermed skabe et alternativ til TDC's kobbernet.
 
Energiselskaberne frygter, at hvis lejeprisen i TDC's net bliver sat ned, så vil bredbåndspriserne generelt falde, og dermed får de endnu sværere ved at hente deres investering hjem. 

Ønsker TDC-alternativ

Christian Berg mener dog, at målsætningen fra politisk side må være at skabe et reelt alternativ til TDC's infrastruktur.
 
"At give et kortsigtet boost på TDC's eget net er for at give en håndsrækning til Telenor og Telia, bevares, men det er jo en konkurrence, som også fremadrettet er betinget af TDC," fortæller Christian Berg.
 
Han fremhæver, at Telenor og Telia vil være afhængige af, hvor TDC udbygger og opgraderer sit net.
 
"Det er ikke lig en sund konkurrence og ægte valgfrihed," siger han.
 
Chefkonsulenten fra Dansk Energi henviser til den telepolitiske aftale, som blev indgået af størsteparten af Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Venstre, De Konservative, SF og CD i 1999 og som stadig er gældende for dansk telepolitik.
 
I den aftale står der, "at der skal være sund konkurrence på hele telemarkedet og ægte valgfrihed for alle forbrugere."

IT- og Telestyrelsen vil muligvis sænke prisen for adgang til TDC's net, når styrelsen udsender et udkast til en markedsafgørelse sidst på året.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly