Fiberselskaber: Vores investeringer er i fare

Elselskabernes satsning på fiber risikerer at blive sendt til tælling, mener de selv. Men ikke alle er enige i den påstand.

Artikel top billede

Foto: Dansk Bredbånd.

Konkurrencen på det danske bredbåndsmarked fungerer ikke, og løsningen er at sænke prisen for at leje sig ind i TDC's kobbernet, lyder opfordringen fra Telenor til IT- og Telestyrelsen.
 
Men hos energiselskaberne, der har gravet fiberbredbånd forbi omkring 700.000 hjem, advarer de imod at sænke prisen.
 
"Det vil være en mavepuster i forhold til dem, der forsøger at lave en alternativ infrastruktur til TDC's," siger chefkonsulent Christian Berg fra energiselskabernes brancheorganisation, Dansk Energi.
 
Årsagen er, at energiselskaberne indtil nu har brugt omkring otte milliarder kroner på at grave fiberkabler forbi danske husstande og dermed skabe et alternativ til TDC's kobbernet.
 
Energiselskaberne frygter, at hvis lejeprisen i TDC's net bliver sat ned, så vil bredbåndspriserne generelt falde, og dermed får de endnu sværere ved at hente deres investering hjem. 

Ønsker TDC-alternativ

Christian Berg mener dog, at målsætningen fra politisk side må være at skabe et reelt alternativ til TDC's infrastruktur.
 
"At give et kortsigtet boost på TDC's eget net er for at give en håndsrækning til Telenor og Telia, bevares, men det er jo en konkurrence, som også fremadrettet er betinget af TDC," fortæller Christian Berg.
 
Han fremhæver, at Telenor og Telia vil være afhængige af, hvor TDC udbygger og opgraderer sit net.
 
"Det er ikke lig en sund konkurrence og ægte valgfrihed," siger han.
 
Chefkonsulenten fra Dansk Energi henviser til den telepolitiske aftale, som blev indgået af størsteparten af Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Venstre, De Konservative, SF og CD i 1999 og som stadig er gældende for dansk telepolitik.
 
I den aftale står der, "at der skal være sund konkurrence på hele telemarkedet og ægte valgfrihed for alle forbrugere."

IT- og Telestyrelsen vil muligvis sænke prisen for adgang til TDC's net, når styrelsen udsender et udkast til en markedsafgørelse sidst på året.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S