Microsoft: Kritik af Linux gav bagslag

I et internt memo konkluderer Microsoft-chefer, at virksomhedens aggressive kritik af open source og Linux har givet bagslag hos udviklere og brugere. Microsoft skal i stedet slå på øgede afledte omkostninger til efteruddannelse ved brug af open source.

Det er nødvendigt for Microsoft at lægge strategien om i kampen mod udbredelsen af open source og især styresystemet Linux.

Det konkluderer softwarevirksomheden i en intern mail efter at have foretaget undersøgelser af brugernes opfattelse af Microsofts argumenter mod open source.

I de seneste par år har softwaregiganten brugt stadig mere aggressive argumenter i sin kritik af open source.

Linux er af topchefen Steve Ballmer blevet betegnet som "en kræft, der sætter sig på al intellektuel ejendom, som det berører". En anden topdirektør, Craig Mundie, kaldte sidste år open source for "usundt" for softwareinnovation og en potentiel sikkerhedsrisiko.

Imidlertid preller disse argumenter af på IT-chefer og softwareudviklere og har i stedet givet direkte bagslag, konkluderer undersøgelsen, der er blevet lækket til Opensource.org. Det skriver The Wall Street Journal.

Telefonundersøgelsen blev foretaget sidste år. Den viste, at i Tyskland overvejede flere end halvdelen af interviewede IT-chefer at gå over til Linux, mens tallet var oppe på 61 procent i Frankrig.

Forfatterne af undersøgelsen peger selv på, at Microsoft skal ændre strategi og fremhæve øgede omkostninger ved overgangen til open source-software. Omkostninger, der kommer af efteruddannelse af medarbejderne.

Desuden skal Microsoft slå på sit eget initiativ "shared source", hvor virksomheden deler noget af sin proprietære kode med udviklere.

Microsoft har afvist at kommentere det lækkede dokument, men kilder i firmaet har bekræftet dets autenticitet over for The Wall Street Journal.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra MSI

    MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

    MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job