Microsoft: Kritik af Linux gav bagslag

I et internt memo konkluderer Microsoft-chefer, at virksomhedens aggressive kritik af open source og Linux har givet bagslag hos udviklere og brugere. Microsoft skal i stedet slå på øgede afledte omkostninger til efteruddannelse ved brug af open source.

Det er nødvendigt for Microsoft at lægge strategien om i kampen mod udbredelsen af open source og især styresystemet Linux.

Det konkluderer softwarevirksomheden i en intern mail efter at have foretaget undersøgelser af brugernes opfattelse af Microsofts argumenter mod open source.

I de seneste par år har softwaregiganten brugt stadig mere aggressive argumenter i sin kritik af open source.

Linux er af topchefen Steve Ballmer blevet betegnet som "en kræft, der sætter sig på al intellektuel ejendom, som det berører". En anden topdirektør, Craig Mundie, kaldte sidste år open source for "usundt" for softwareinnovation og en potentiel sikkerhedsrisiko.

Imidlertid preller disse argumenter af på IT-chefer og softwareudviklere og har i stedet givet direkte bagslag, konkluderer undersøgelsen, der er blevet lækket til Opensource.org. Det skriver The Wall Street Journal.

Telefonundersøgelsen blev foretaget sidste år. Den viste, at i Tyskland overvejede flere end halvdelen af interviewede IT-chefer at gå over til Linux, mens tallet var oppe på 61 procent i Frankrig.

Forfatterne af undersøgelsen peger selv på, at Microsoft skal ændre strategi og fremhæve øgede omkostninger ved overgangen til open source-software. Omkostninger, der kommer af efteruddannelse af medarbejderne.

Desuden skal Microsoft slå på sit eget initiativ "shared source", hvor virksomheden deler noget af sin proprietære kode med udviklere.

Microsoft har afvist at kommentere det lækkede dokument, men kilder i firmaet har bekræftet dets autenticitet over for The Wall Street Journal.

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil