Dansk web-korrektur skal ud i verden

Et lille dansk firma satser på at sælge sit internet-baserede korrektursystem til hele verden. En ordre til norske Orkla har givet blod på tanden.

Det lille familieejede firma IBW i Roskilde har stille og roligt fået så godt gang i salget af et internet-baseret korrektursystem, at far og søn er klar til en international satsning. Så nu går jagten ind på den venturekapital, som ikke var til stede i begyndelsen.

IBW står bag softwareproduktet Webproof, hvor grafik og tekst til for eksempel magasiner og annoncer bliver lagt online, så brugerne kan udføre korrektur uden at skulle emaile PDF-filer frem og tilbage.

Det bliver typisk brugt som en ASP-løsning, hvor kunder såsom reklamebureauer lejer sig til at kunne bruge systemet.

Droppede vellønnet job

Ideen til Webproof fik direktør og medejer Jan Adeltoft, da han i sommeren 1998 sad i et vellønnet job i en repro-virksomhed.

Han havde ikke længere nogen hjemmeboende børn, så han sagde til alle de andre, at de bare skulle holde ferie - så skulle han nok klare opgaverne som produktionschef.

- Men jeg opdagede hurtigt, at jeg var ved at drukne i emails. Så jeg spurgte min søn, om han ikke kunne finde ud af noget, siger Jan Adeltoft.

Sønnen Jakob Vedel Adeltoft havde erfaring med udviklingsarbejde og arbejdede sig frem til den første spæde version af Webproof.

I begyndelsen havde far og søn store planer om hurtig vækst, og IBW stod da også for det storslåede International Business Web Solutions. Men parret måtte hurtigt erkende, at navnet var nærmest umuligt at udtale i den telefon, som mulige investorer samtidig undlod at ringe op.

- Jeg troede, at nu skulle vi ud at have venturekapital. Men der var ikke noget at hente. Så vi har levet 'the hard way', og det har været ganske sundt. Men du er nødt til at ekspandere for hele tiden at være et skridt foran konkurrenterne, og nu vil jeg gerne ud at hente venturekapital, forklarer Jan Adeltoft.

Han arbejdede uden løn det første år efter at have kvittet sit gamle job. Men efterhånden begyndte kunderne at melde sig, heriblandt Aller, Lego, B&O og reklamebureauet Republica.

Minus vendt til plus

Ved indgangen til 2002 havde IBW samlet tabt 650.000 kroner ikke mindst på grund af udviklingsomkostninger. Men det tab blev fjernet sidste år, og Jan Adeltoft forventer også sorte tal i år.

- Jeg forventer, at overskuddet bliver mindst tre gange så stort i år, og at omsætningen - uden brug af venturekapital - bliver på fem millioner kroner.

IBW har netop fået Berlingske-ejeren Orkla som kunde og har en ny version af Webproof på vej med lokale sprogversioner. Derfor er vejen banet for en kraftig vækst i eksporten, som hidtil mest er kommet i hus via mund-til-mund-metoden.

I dag bruger 70 procent af IBW's kunder Webproof som ASP - en hosted løsning. Jan Adeltoft er overbevist om, at baggrunden er, at virksomhederne er bange for at blive kørt agterud teknologisk, hvis de køber en løsning.

- Der er helt sikkert flere, der vil køre ASP i fremtiden. Ikke på grund af økonomien, men fordi det, der er den teknologiske sandhed i dag, ikke er det i morgen, mener han.

Selv om firmaet indtil videre kun tæller tre fastansatte og fire freelance-programmører, har IBW både bestyrelse og "advisory board". Og advokat Martin von Haller Grønbæk, der er kendt som specialist i internet-jura, sidder for bordenden i bestyrelseslokalet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere