Navision i domænekrig mod eks-partner

Det Microsoft-ejede Navision har været i infight med en tidligere amerikansk partner, som havde købt Navision-domænenavnet i Mexico. Og softwarefirmaet vandt striden.

Navision har set sig sur på en tidligere partner fra USA, der havde snuppet selskabets mexicanske domæne. Nu skal det overdrages til Microsoft-firmaet.

Frederick Haught fra Texas i USA købte i sin tid domænet navision.com.mx. Han var tidligere ejer af et Navision Solution Center ved navn NFS i Houston, og begyndte i 1997 at sælge de danske softwareprodukter i Mellem- og Sydamerika.

Ifølge Frederick Haught udviklede han en spansk-sproget version af Navisions software tilpasset specielt det mexicanske marked.

Ingen gjorde indsigelser

Han påstår ifølge sagsakterne fra FN-organet Wipo, der har behandlet domænesagen, at "i hundredvis" af Navision-folk har haft kendskab til hans brug af domænet uden at gøre indsigelser.

Blandt andre René Stockner - den daværende salgsdirektør og nuværende EMEA-chef i Microsoft Business Solutions - skal have fået en demonstration af hjemmesiden.

NFS lukkede og slukkede i 2000, men Frederick Haught beholdt det mexicanske domæne, fordi han håbede at kunne genoplive salget af Navision-produkter i landet.

Navision - der siden er blevet købt af Microsoft - siger derimod, at en status som Navision Solution Center ikke giver ret til at registrere domænet. Og da domænet i dag peger hen på en tom side, vil potentielle besøgende tro, at det danske selskab slet ikke bliver solgt i Mexico.

Selv om dommerne ikke nødvendigvis mener, at Frederick Haught i sin tid registrerede domænet i ond ånd, bruger han det nu på en måde, der kan skade Navision, og som bryder selskabets varemærke. Derfor skal det overdrages til firmaet i Vedbæk.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S