Outsourcing en enlig vækstsvale

Outsourcing var sidste år det eneste lyspunkt inden for IT-services. Mens de øvrige områder gik helt i stå eller faldt, voksede brugen af outsourcing med omkring ni procent, skriver analysebureauet IDC i avisen Computerworld.

Ifølge en foreløbig opgørelse fra analysebureaet IDC Nordic steg brugen af IT-services sidste år blot med omkring én procent. Eneste lyspunkt var outsourcing, der klarer sig godt i krisetider.

Analytiker Mette Søeborg Ahorlu skriver i avisen Computerworld, at der sidste år var en vækst på omkring ni procent inden for outsourcing.

Alle de andre områder klarede sig skidt. Projektorienterede tjenester såsom konsulentydelser, systemintegration og udvikling af software til en enkelt kunde faldt med tre-fire procent.

Mange virksomheder har da også valgt at udskyde egne projekter og satser i stedet på besparelser ved at lægge driften i andre hænder.

Lysning forude

Ifølge IDC havde IT-servicemarkedet herhjemme sidste år en værdi af 21,4 milliarder kroner. Outsourcing stod for 37 procent, supportservices for 33 procent og projektservices for resten.

I år regner analyseinstituttet med en samlet vækst i IT-services på fire-fem procent. Dermed vil den del af IT-branchen halte efter det forventede opsving inden for hard- og software.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere