EU: Microsoft må da godt købe Skype

Det vil ikke skade nogen, at Microsoft køber Skype og integrerer tjenesten i massevis af produkter, mener EU, der siger ja til købet.

Artikel top billede

De europæiske konkurrencemyndigheder siger efter nøjere granskning af de mulige konsekvenser ja til, at Microsoft må købe den dansk-udviklede IP-telefonitjeneste Skype.

"Kommissionen vurderer, at der ikke er grund til konkurrencemæssige bekymringer i det voksende marked med talrige spillere, inklusive Google," lyder det fra EU.

Microsoft betaler 44 milliarder kroner for Skype, der oprindeligt blev udviklet af danskeren Janus Friis og svenskeren Niklas Zennströmm, som begge blev mangemilliardærer, da de i 2005 solgte Skype til amerikanske eBay.

eBay solgte Skype videre i 2009.

EU-Kommissionen mener heller ikke, at Microsofts opkøb af Skype, der blev offentliggjort i maj, vil få konsekvenser for konkurrencesituationen i markedet for kommunikations-løsninger til erhvervslivet.

"Skype har en begrænset markedsandel for disse produkter og konkurrerer ikke direkte med Microsofts erhvervsløsning, Lync," lyder det.

Skal integreres

Microsoft har planer om at integrere Skype i en række af sine produkter, der blandt andet tæller Xbox, Kinect, Windows Phone og den nye Windows PC.

"Samtidig vil vi udvide Skype ved at forbinde Skype-brugere med brugere af vores Outlook-produkter samt Lync, Xbox Live, Messenger og Hotmail," siger Microsofts topchef, Steve Ballmer.

De amerikanske konkurrencemyndigheder har tidligere sagt ja til opkøbet. Også de amerikanske konkurrencemyndigheder har vurderet, at der på markedet er rigeligt med konkurrrence en række store spillere som eksempelvis Google.

Læs også: Ballmer: Derfor betaler vi 44 milliarder for Skype

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil