EU: Microsoft må da godt købe Skype

Det vil ikke skade nogen, at Microsoft køber Skype og integrerer tjenesten i massevis af produkter, mener EU, der siger ja til købet.

Artikel top billede

De europæiske konkurrencemyndigheder siger efter nøjere granskning af de mulige konsekvenser ja til, at Microsoft må købe den dansk-udviklede IP-telefonitjeneste Skype.

"Kommissionen vurderer, at der ikke er grund til konkurrencemæssige bekymringer i det voksende marked med talrige spillere, inklusive Google," lyder det fra EU.

Microsoft betaler 44 milliarder kroner for Skype, der oprindeligt blev udviklet af danskeren Janus Friis og svenskeren Niklas Zennströmm, som begge blev mangemilliardærer, da de i 2005 solgte Skype til amerikanske eBay.

eBay solgte Skype videre i 2009.

EU-Kommissionen mener heller ikke, at Microsofts opkøb af Skype, der blev offentliggjort i maj, vil få konsekvenser for konkurrencesituationen i markedet for kommunikations-løsninger til erhvervslivet.

"Skype har en begrænset markedsandel for disse produkter og konkurrerer ikke direkte med Microsofts erhvervsløsning, Lync," lyder det.

Skal integreres

Microsoft har planer om at integrere Skype i en række af sine produkter, der blandt andet tæller Xbox, Kinect, Windows Phone og den nye Windows PC.

"Samtidig vil vi udvide Skype ved at forbinde Skype-brugere med brugere af vores Outlook-produkter samt Lync, Xbox Live, Messenger og Hotmail," siger Microsofts topchef, Steve Ballmer.

De amerikanske konkurrencemyndigheder har tidligere sagt ja til opkøbet. Også de amerikanske konkurrencemyndigheder har vurderet, at der på markedet er rigeligt med konkurrrence en række store spillere som eksempelvis Google.

Læs også: Ballmer: Derfor betaler vi 44 milliarder for Skype

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil