Artikel top billede

It-chef: Det får vi ud af at bruge Googles cloud-mail

Google Apps var den bedste løsning for Davidsen Tømmerhandel med 300 mail-brugere. Få forklaringen her.

Læs også:

Google Apps og Office 365: Det får du for pengene

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

Cloud computing: Sådan fungerer det

25 gigabyte plads per bruger og 10 års backup. Og så var prisen ganske fornuftig. Det var de primære årsager til, at Davidsen Tømmerhandel valgte at satse på Google Apps.

"Vi kørte Outlook indtil for et års tid siden. Det var hostet i Kolding," fortæller Erik Laursen. Den hostede løsning var dog ifølge it-chefen en yderst skrabet løsning, hvor der eksempelvis ikke var mulighed for at dele kalendere.

"De fleste ville nok bare vælge at købe en Exchange-server og så køre Outlook på den, men det, kunne vi se, ville blive temmelig dyrt, uanset om vi hostede det eller ej. Så kom Google ind i billedet som et alternativ," fortæller Erik Laursen.

Han kunne ret hurtigt se, at virksomhedens mail-behov matchede Googles løsning ret godt.

"Vi er ikke en sofistikeret mail-virksomhed forstået på den måde, at vi ikke er dybt integreret med en masse andre systemer," fortæller it-chef Erik Lausen.

Har 10 års backup på mailen

Det er Erik Laursens holdning, at Davidsen Tømmerhandel med en it-afdeling på kun fire mand generelt bør satse på at hoste mest muligt it ude i byen - uanset om det så er i Danmark eller i internationale cloud-datacentre.

"Hvis vi skal have det i huset, skal vi også kunne supportere det ordentligt, og derfor ønsker vi egentlig så lidt som muligt," forklarer han.

Til at starte med testede Davidsen Tømmerhandel Googles løsning i en mindre del af virksomheden. Virksomheden allierede sig med konsulenthuset Apps People, og i januar blev de sidste af virksomhedens 300 mail-brugere flyttet over på Google-løsningen.

En af de ting, Davidsen fik mulighed for via den danske support, var 10 års backup af alle mails - noget, der ikke tilbydes direkte fra Google.

"Hvis en sælger skulle blive sur og slette alle sine mails, så har vi altså stadig adgang til dem. Du går simpelthen bare ind og søger på den mail, du leder efter, fortæller Erik Laursen.

Bruger ikke Google Dokumenter

Mens de fleste medarbejdere i dag anvender Googles webbaserede mail-klient, er der endnu enkelte brugere, der kører Gmail'en via Microsofts Outlook.

"Vores direktører har ikke lige haft tid endnu, og vi har også lige en enkelt sælger og nogle, der sidder i en afdeling, der behandler ekstremt mange kreditor-fakturaer."

Når først man har overgivet sig til Googles brugergrænseflade og lært løsningen at kende, fungerer den dog ganske godt, mener Erik Laursen.

"I it-afdelingen er vi vildt begejstrede. Det kører altså bare bedre end den gamle løsning. Der er ikke nogen mails, der ikke dukker op et par sekunder efter, at de er sendt. Det kører hele tiden og døgnet rundt."

I Google Apps ligger også Docs, der er selskabets bud på webbaseret tekstbehandling. Men den del anvendes ikke hos Davidsen Tømmerhandel, hvor langt de fleste brugere i stedet kører med OpenOffice, og nogle få stadig benytter Microsofts Office-pakke.

"Der er nogle, der synes, at det er lidt for meget, at dokumenterne skal ligge oppe i skyen. Det har dog ikke været gennem en reel undersøgelse, men indtil videre bruger vi kun mail- og kalenderdelen," fortæller han.

Læs også:

Google Apps og Office 365: Det får du for pengene

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

Cloud computing: Sådan fungerer det

Her skal Google forbedre sig

Læs også:

Google Apps og Office 365: Det får du for pengene

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

Cloud computing: Sådan fungerer det

Selvom Microsoft nu har lanceret Office 365, overvejer Erik Laursen ikke at gå tilbage til den gamle mail-platform. Han kan dog sagtens pege på områder, hvor der stadig er visse udfordringer med Google Apps.

Eksempelvis er det et klart minus, at Google har lagt en øvre grænse, der betyder, at man maksimalt kan sende 2.500 mails om dagen fra den samme mail.

"Når det nu er en systemmail, hvor vi sender 15.000 mails samme dag, fordi vi sender fakturaer og kontoudtog, så er det helt hen i hegnet, at man ikke kan købe sig til en anden brugertype. 2.500 mails er ikke spam, når det handler om en virksomhed - så den del hoster vi ude i byen," fortæller Erik Laursen.

Rent administrativt mener it-chefen også, at Googles løsning fortsat bærer præg af, at den blev født som en privatløsning. Han peger på, at en ny bruger selv skal sætte et billede på sin profil, og en ny bruger af spamfilteret skal også oprettes separat i spamfilteret.

"Der er stadig nogle småting, der lugter lidt for meget af hr. og fru Jensen-løsning. Men teknikken kører fandeme godt. Det skal de godt nok have. Vi er positivt overrasket."

Hans bedste råd er derfor, at man skal overveje, hvilken kontekst mail-løsningen skal indgå i.

"Det, man skal tænke over, er, hvor integreret det skal være i alt det andet, du har. Som jeg ser det, er det ikke integrerbart med en eller anden CRM-løsning. Men for vores vedkommende synes jeg bestemt, det har været det rigtige valg. Jeg har ikke fortrudt det," lyder dommen fra Erik Laursen.

Læs også:

Google Apps og Office 365: Det får du for pengene

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

Cloud computing: Sådan fungerer det




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Ransomware-hackere krævede 15 millioner kroner: Betal og kom videre, lød det fra politiet
En fagforening med 1,3 millioner medlemmer blev i 2019 ramt af et ransomware-angreb, hvor hackerne krævede en løsesum på 15 millioner kroner. Myndighederne opfordrede dem til at betale løsesummen, men de valgte en helt anden løsning, og i stedet fandt de fysiske kopier frem og forsøgte at gendanne data.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Går du glip af fordelene ved at være på flere online markedspladser?
Der er store fordele ved at være på flere e-handelskanaler – men potentielt også mere besvær. I dette whitepaper kan du læse, hvordan du optimerer indsatsen og samler det hele i én platform.