Jakkesættene overtager virtualiserings-miljøet

Virtualisering er for længst blevet mainstream og big business, og det tiltrækker en helt anden type folk end udviklerne.

Artikel top billede

Foto: Lotus Head.

Læs også:

Her er VMwares tre planer for din it-infrastruktur

Hot it-emne får 7.000 it-folk til at mødes i København

Dansk var langt fra hovedsproget, da virtualiseringskonferencen VMworld i denne uge blev afholdt i Bella Center, København med omkring 7.000 deltagere.

Blandt de mange udenlandske gæster på VMworld-konferencen var også den danske konsulent Christian Møller fra Mentor IT.

Han fortæller til Computerworld, at der godt nok blev talt meget om management-værktøjer og cloud på konferencen, hvilket han har delte meninger om.

"Management-værktøjer kan vi næsten ikke få for mange af, men public clouds ligger langt væk fra mine mellemstore kunder," siger Christian Møller og understreger, at VMworld-konferencerne tilsyneladende er ved at handle mere om business end om teknik.

"Men vi gider altså ikke rende rundt i jakkesæt herude."

Virtualisering er big business

Den opfattelse bliver delt af Allan Christiansen fra konsulenthuset Accenture, som har været på utallige VMworld-konferencer.

"Der bliver flere og flere jakkesæt og færre og færre teknikere år for år, men det er jo nok nødvendigt, for folk skal også købe produkterne. Det viser også, at it bliver mere og mere strategisk og big business," fortæller Allan Christiansen.

Han mener samtidig, at trods VMwares Open Virtual Format (OVF) er blevet blåstemplet hos standard-organisationen ISO for nyligt, så er der længere op mod public clouds, end man skulle tro ved at kigge på de farverige markedsføringsbrochurer på konferencen.

Opad bakke i skyerne

OVF skulle ellers gøre det muligt at sende data frem og tilbage mellem det stigende antal cloud-leverandører.

"Vi har brugt skyer i flere år, men når først virtuelle maskiner er rullet ud i en cloud, så er det altså stadig opad bakke at trække data ud igen. Alle cloud-leverandørerne har jo deres små specialiteter, der gør dataudveksling svær," forklarer Allan Christiansen.

"Hvis alle skyer var standardiserede, så ved vi jo godt, hvem der ville vinde. Det ville være den billigste," fortsætter han.

Gratis bør konkurrere mod gratis

Han mener samtidig, at VMware skal tage drastiske skridt mod konkurrencen nede fra, hvor selskaber som Citrix og ikke mindst Microsoft presser på med sin Hyper-V server 2008 R2.

Microsoft-løsningen stiller nemlig flere og flere virtualiserings-management-værktøjer gratis til rådighed.

"En del af VMwares management-værktøjerne bliver derfor også nødt til at være gratis for at konkurrere mod de andre virtualseringsselskaber," siger Allan Christiansen.

VMware er dog ikke umiddelbart åben for at dele management-værktøjerne gratis ud i flæng, hvilket ellers er sket med selskabets hypervisor, der kom på markedet som det helt store salgsnummer for 10 år siden.

"Folk spørger os tit, hvordan vi kan konkurrere mod gratis. Vi kan bare konstatere, at vi har kvalitetsprodukter, som vi har bygget vores renomme på igennem de sidste 13 år," lyder det fra VMwares markedsføringschef, Rick Jackson.

Læs også:

Her er VMwares tre planer for din it-infrastruktur

Hot it-emne får 7.000 it-folk til at mødes i København

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S