Oracle udfordrer konkurrent: Opkøber cloud-specialist

Oracle betaler milliarder for mere ekspertise på konkurrenten Salesforces kerneområde: Anvendelse af cloud til koordinering af callcenter, web og sociale netværk.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Softwaregiganten Oracle opkøber RightNow Technologies for 230 kroner per aktie, hvilket samlet set løber op på omkring otte milliarder kroner, for at udvide sin internetbaserede produktportefølje og udfordre konkurrencen Salesforce.com inden for CRM (customer relationship management).

Oracle siger i en pressemeddelelse, at RightNows cloud-tilgang til kundeservice hjælper organisationer til at fungere på tværs af callcentre, web og sociale netværk.

Bestyrelsen for RightNow har enstemmigt godkendt handel, som forventes at blive afsluttet senere i år eller i starten af det nye år afhængig af godkendelsen fra RightNows aktionærer samt regulatoriske godkendelser, oplyser Oracle.

Oracle fremhæver, at selskabet "gennemfører aggressive tiltag for at tilbyde kunderne en komplet vifte af cloud-løsninger heriblandt salgsautomatisering, human resources, talentstyring, sociale netværk, databaser og Java som del af Oracle Public Cloud".

RightNows topchef, Greg Gianforte, udtaler i forbindelse med offentliggørelsen af købet, at: "RightNows produkter giver førende kompetencer inden for kundeoplevelse, der hjælper til at gøre virksomheder i stand til at interagere med og levere en konsekvent oplevelse til kunder på tværs af kanalerne."

Han påpeger desuden, at hans virksomhed vil "opretholde og udvide sin tilstedeværelse i Bozeman i Montana for bedre at servicere kunderne."

Direkte angreb

Oracle er baseret i Redwood Shores i Californien og firmaet har i forvejen løsninger i stil med de cloud-baserede CRM-programmer, som RightNow sælger. Men i stedet for blot at holde styr på salgscyklusserne med sin software til customer relationship management har RightNow været i gang med at repositionere sig som leverandør af "customer experience management" på en række platforme.

I det lys ligner Oracle opkøb et direkte angreb på konkurrenten Salesforce.com, som i 2008 udvidede på kundeservice-fronten med opkøbet af Instranet. Salesforce.com er også gået i gang med en bred strategi med fokus på at gøre store virksomheder bedre i stand til at udnytte det sociale web.

I en præsentation offentliggjort mandag beskriver Oracle, hvordan RightNows produkter vil fungere som en del af et spektrum, der desuden består af selskabets marketingssoftware Siebel, e-handelsplatformen ATG Commerce, supply chain-applikationer og teknologien Endeca til søgning i ustrukturerede data. Sidstnævnte er dog stadig et igangværende opkøb, der først blev offentliggjort i sidste uge.

Tilsammen vil denne kombination af teknologier ifølge Oracle hjælpe virksomheder til at vinde nye kunder og fastholde dem i længere tid samtidig med at sænke driftsomkostningerne.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S