Sådan får du kontrol over Google Apps på mobilerne

Det skal være lettere at styre brugen af Google Apps på de forskellige mobile enheder, som medarbejderne render rundt med.

Artikel top billede

De nye værktøjer fra Google giver et bedre overblik over, hvilke mobile enheder der synkroniserer med Google Apps.

Læs også:
It-chef: Det får vi ud af at bruge Googles cloud-mail

Cloud computing: Sådan fungerer det

Google Apps, der er søgegigantens bud på mail, kalender og kontorpakke i skyen, bliver i stigende grad interessant for mange virksomheder.

Men selvom business-versionen af Gmail og de let tilgængelige cloud-apps fanger mange it-chefers interesse, er der stadig behov for forbedringer fra Googles side, hvis løsningen for alvor skal understøtte alle behov og ønsker, der er i større virksomheder.

Det er en af grundene til, at Google nu forsøger at forbedrede management-værktøjer, der knytter sig til brugen af Google Apps på de mobile enheder.

"I dag er det almindeligt, at medarbejdere tager personlige, mobile enheder med på arbejde i en forventning om at kunne få klaret forskellige opgaver på farten, og det kan være både en velsignelse og en udfordring for it-chefer. Det bliver stadig vigtigere at sikre mobile enheder og data," skriver Google i et blogindlæg.

Google meddeler derfor, at selskabet nu har føjet nye device management-værktøjer til Google Apps.

Det kan værktøjerne bruges til

Det betyder, at man som it-ansvarlig kan styre flåden af Android, iOS og Windows Mobile-enheder direkte fra kontrolpanelet i Google Apps, skriver selskabet.

Konkret giver det it-afdelingen mulighed for at se, hvilke enheder der synkroniserer med Google Apps og stoppe synkroniseringen om nødvendigt.

Derudover over er det blevet lettere at definere virksomhedens sikkerhedspolitikker - eksempelvis krav til adgangskoder og regler for, hvordan der synkroniseres i roaming-tilfælde.

Computerworld har endnu ikke haft lejlighed til at se nærmere på, hvordan de nye redskaber fungerer i praksis.

Læs også:
It-chef: Det får vi ud af at bruge Googles cloud-mail

Cloud computing: Sådan fungerer det

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S