Sådan får du kontrol over Google Apps på mobilerne

Det skal være lettere at styre brugen af Google Apps på de forskellige mobile enheder, som medarbejderne render rundt med.

Artikel top billede

De nye værktøjer fra Google giver et bedre overblik over, hvilke mobile enheder der synkroniserer med Google Apps.

Læs også:
It-chef: Det får vi ud af at bruge Googles cloud-mail

Cloud computing: Sådan fungerer det

Google Apps, der er søgegigantens bud på mail, kalender og kontorpakke i skyen, bliver i stigende grad interessant for mange virksomheder.

Men selvom business-versionen af Gmail og de let tilgængelige cloud-apps fanger mange it-chefers interesse, er der stadig behov for forbedringer fra Googles side, hvis løsningen for alvor skal understøtte alle behov og ønsker, der er i større virksomheder.

Det er en af grundene til, at Google nu forsøger at forbedrede management-værktøjer, der knytter sig til brugen af Google Apps på de mobile enheder.

"I dag er det almindeligt, at medarbejdere tager personlige, mobile enheder med på arbejde i en forventning om at kunne få klaret forskellige opgaver på farten, og det kan være både en velsignelse og en udfordring for it-chefer. Det bliver stadig vigtigere at sikre mobile enheder og data," skriver Google i et blogindlæg.

Google meddeler derfor, at selskabet nu har føjet nye device management-værktøjer til Google Apps.

Det kan værktøjerne bruges til

Det betyder, at man som it-ansvarlig kan styre flåden af Android, iOS og Windows Mobile-enheder direkte fra kontrolpanelet i Google Apps, skriver selskabet.

Konkret giver det it-afdelingen mulighed for at se, hvilke enheder der synkroniserer med Google Apps og stoppe synkroniseringen om nødvendigt.

Derudover over er det blevet lettere at definere virksomhedens sikkerhedspolitikker - eksempelvis krav til adgangskoder og regler for, hvordan der synkroniseres i roaming-tilfælde.

Computerworld har endnu ikke haft lejlighed til at se nærmere på, hvordan de nye redskaber fungerer i praksis.

Læs også:
It-chef: Det får vi ud af at bruge Googles cloud-mail

Cloud computing: Sådan fungerer det

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job