Sådan får du kontrol over Google Apps på mobilerne

Det skal være lettere at styre brugen af Google Apps på de forskellige mobile enheder, som medarbejderne render rundt med.

Artikel top billede

De nye værktøjer fra Google giver et bedre overblik over, hvilke mobile enheder der synkroniserer med Google Apps.

Læs også:
It-chef: Det får vi ud af at bruge Googles cloud-mail

Cloud computing: Sådan fungerer det

Google Apps, der er søgegigantens bud på mail, kalender og kontorpakke i skyen, bliver i stigende grad interessant for mange virksomheder.

Men selvom business-versionen af Gmail og de let tilgængelige cloud-apps fanger mange it-chefers interesse, er der stadig behov for forbedringer fra Googles side, hvis løsningen for alvor skal understøtte alle behov og ønsker, der er i større virksomheder.

Det er en af grundene til, at Google nu forsøger at forbedrede management-værktøjer, der knytter sig til brugen af Google Apps på de mobile enheder.

"I dag er det almindeligt, at medarbejdere tager personlige, mobile enheder med på arbejde i en forventning om at kunne få klaret forskellige opgaver på farten, og det kan være både en velsignelse og en udfordring for it-chefer. Det bliver stadig vigtigere at sikre mobile enheder og data," skriver Google i et blogindlæg.

Google meddeler derfor, at selskabet nu har føjet nye device management-værktøjer til Google Apps.

Det kan værktøjerne bruges til

Det betyder, at man som it-ansvarlig kan styre flåden af Android, iOS og Windows Mobile-enheder direkte fra kontrolpanelet i Google Apps, skriver selskabet.

Konkret giver det it-afdelingen mulighed for at se, hvilke enheder der synkroniserer med Google Apps og stoppe synkroniseringen om nødvendigt.

Derudover over er det blevet lettere at definere virksomhedens sikkerhedspolitikker - eksempelvis krav til adgangskoder og regler for, hvordan der synkroniseres i roaming-tilfælde.

Computerworld har endnu ikke haft lejlighed til at se nærmere på, hvordan de nye redskaber fungerer i praksis.

Læs også:
It-chef: Det får vi ud af at bruge Googles cloud-mail

Cloud computing: Sådan fungerer det

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S