Her er dommen over Amazons Kindle Fire-tablet

Amazons Kindle Fire er en af de mest interessante tablet-lanceringer i 2011. Den er billig - men er den pengene værd? Se dommen her.

Artikel top billede

Læs også:
Nu starter priskrigen på det boomende tablet-marked

Amazons Kindle Fire er en af de mange lavpris-tablets, der nu begynder at ramme markedet.

Kindle Fire har især tiltrukket sig opmærksomhed, fordi mange vurderer, at netop Amazon er et selskab, der har musklerne til at kunne tage kampen op med Apples iPad-dominans på tablet-markedet.

Sandheden er dog, at de to produkter med vidt forskellige funktioner og priser ikke nødvendigvis konkurrerer om de samme kunder.

Kindle Fire blev frigivet i denne uge, og allerede nu begynder de første anmeldelser at blive publiceret i de amerikanske tech-medier.


Kindle Fire kører Android, men det er Amazons eget grafiske design.

Det får man for pengene

Kindle Fire koster blot 199 dollar i USA, mens den billigste iPad koster 499 dollar på det amerikanske marked.

For de 199 dollar får man en syv-tommer tablet, der kører en Amazon-udgave af Android på en dual-core processor.

Man får også Amazons egen Silk-browser, der giver hurtigere load-tider, når man surfer, fordi den udnytter selskabets cloud-regnekraft.

Batteritiden er nogle timer dårligere end på de dyrere tablet-modeller, og de otte gigabyte intern hukommelse, som ikke kan udvides, er heller ikke imponerende.

Men prisen skal naturligvis tages i betragtning, når dommen skal fældes. Det gør anmelderne da også.

Her er dommen over Kindle Fire

Læs også:
Nu starter priskrigen på det boomende tablet-marked

Ars Tehnica skriver, at de første oplevelser med Kindle Fire blandt andet bød på en del bøvl med skærm-tastaturet.

"... det går ikke godt for os. Det kan skyldes, at keyboardet har en ukendt størrelse - større end en smartphones, mindre end en iPads - så vores fingre er måske nødt til at øve sig for at tilpasse sig størrelsen på syv-tommer skærmens virtuelle keyboard," lyder det.

"Mens Kindle Fire er hurtig og flot, når man scroller visse steder, så er andre ting - som at åbne bøger - bemærkelsesværdigt hakkende," skriver Ars technica, der dog også tilføjer, at Kindle Fire skifter fint mellem landscape og normal visning.

Er pengene værd - eller er den?

"Hos Engadget lyder dommen, at Kindle Fire bestemt er 200 dollar værd.

"Det er en fuldstændig brugbar tablet, der føles godt i hænderne og har en respektabel skærm."

Men her stopper de rosende ord til gengæld også:

"Sammenlignet med andre tablets kan Fire ikke konkurrere. Dens ydeevne er til tider langsom, interfacet ofte kluntet, der er ikke nok storage, og funktionaliten er begrænset, og syv-tommer-skærmen har for mange begrænsninger, hvis du håbede på at konvertere alle dine papir-magasin-abonnementer til digitale," skriver Engadget.

PC Magazine er begejstret for Amazons tablet og tildeler den en karakter på fire ud af fem.

"Kindle Fire er lidt af en ener, i det mindste i denne uge. Det er den første billige, brugervenlige tablet til generelle formål. Den erstatter ikke iPad, den komplementerer iPad, der er større, stærkere, dyrere og har langt flere apps."

"Jeg kan ikke lægge nok vægt på brugervenligheden. Mere end noget andet er det det, der har holdt ikke-iPads tilbage. Amazon fandt løsningen. Længere er den sådan set ikke," skriver PC Magazine.

Vores eget søstermedie PCWorld.com er noget mere tilbageholdende, da det kun tildeler Kindle Fire en karakter på 2,5 ud af fem mulige.

Argumentet er, at ydeevnen, brugergrænsefladen og fleksibiliteten ikke er god nok.

Mest interessant er dog nok brugernes egne reaktioner på Kindle Fire.

Amazons hjemmeside rates Kindle Fire i gennemsnit med 3,5 ud af fem mulige stjerner af de 38 brugere, der indtil videre har vurderet produktet.

Læs også:
Nu starter priskrigen på det boomende tablet-marked

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S