Fordobler overskud på publicering

Stibo-koncernen har høstet resultatet af sidste års bugnende ordrebøger. 46,5 millioner kroner blev resultatet efter skat i sidste regnskabsår, mere end en fordobling i forhold til året før.

Selv om omsætningen kun oplevede en beskeden stigning med cirka 48 millioner kroner til 1,1 milliard kroner, har Stibo, som indtil sidste år hed Aarhuus Stiftsbogtrykkerie, mere end fordoblet overskuddet i sidste regnskabsår.

Årsresultatet blev på 46,5 millioner kroner mod 20,6 millioner kroner året før.

Stibo ændrede i maj 2002 struktur og har nu tre forretningsenheder.

Stibo Graphic driver grafisk virksomhed med såvel trykkeri som internet-publisering, mens Stibo Catalog udvikler systemer til industri-kataloger.

Den sidste enhed er CCI Europe, en af verdens største leverandører af redaktionelle avissystemer, som blandt kunderne har eksempelvis Politiken og Jyllands-Posten.

Men de største kunder er medier som The New York Times og USA Today, som er det amerikanske dagblad, der har størst oplag.

Stibo KoncernenÅrsregnskab
Millioner kroner20022001
Omsætning11181070
Resultat af primær drift (EBIT)7241,5
Resultat før skat 63,330,4
Resultat46,520,6
Egenkapital525,5480,3
Antal ansatte10501114
Stibo-koncernen opgiver ikke resultaterne for de individuelle enheder, men koncerndirektør Vilhelm Hvid forklarer, at den øgede indtjening har været jævnt fordelt på aktiviteterne.

Sammenlægninger og store ordrer

Han forklarer selv det overraskende gode resultat, som overstiger Stibos egne forventninger til året, med at man ved sammenlægning af en række mindre virksomheder under Stibo har opnået en mere hensigtsmæssig struktur.

- Før var der en række mindre virksomheder, hvis mål kunne stritte i mange retninger. Med denne opdeling får vi fælles fodslag, siger Vilhelm Hvid.

Samtidig var selskabet i den gunstige situation, at ordrebøgerne var fyldte ved forretningsårets start. Så godt ser det ikke længere ud, så Vilhelm Hvid tør ikke love et lige så imponerende resultat for indeværende år.

- Vi kan godt mærke på ordreindgangen, at der er krise. Vi har ikke fulde ordrebøger lige som sidste år, siger han.

Virksomheden er også stærkt følsom over for valutaudsving i dollar- og pundkursen. Holder de lave valutakurser regnskabsåret ud, kan det alene betyde et omsætningstab på 35 millioner kroner, forklarer Vilhelm Hvid.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S