Minister: Derfor hugger vi kniven i Teknologirådet

Et bredt flertal i Folketinget skærer pengene til Teknologirådet væk. Minister forklarer hvorfor.

Artikel top billede

Et bredt flertal i Folketinget har besluttet at nedlægge Teknologirådet og skære bevillingen på 10 millioner kroner om året væk.

I stedet skal pengene bruges til forskning.

Computerworld har bedt uddannelsesminister Morten Østergaard (R) uddybe baggrunden for beslutningen, der har affødt en del kritik.

"Tiden er en anden end dengang i 1995, hvor rådet blev oprettet," fortæller Morten Østergaard indledningsvis.

Han forklarer, at teknologi og it i dag er indlejret i stort set alting - og på alle områder.

Bedre brugt på forskning

Derfor har han sammen med et enigt Folketing besluttet at nedlægge Teknologirådet, hvis arbejde han i øvrigt intet har at udsætte på.

Pointen er at pengene simpelthen er bedre brugt på forskning.

Teknologirådet oplyser at de selv har skaffet 13 millioner kroner i EU-forskningsmidler. Så det er vel egentlig en dårlig forretning ud fra et forskningssynspunkt at nedlægge det?

"Jeg anerkender fuldt ud, at de har være dygtige til at skaffe midler. Men det ændrer ikke ved at vi skal finde pengene på budgettet," siger Morten Østergaard.

Mange har kritiseret beslutningen om lukningen lige fra Dansk Industri til fagforeninger. Ligesom rådets arbejde er internationalt anerkendt. Har de bare ikke set lyset?

"Jeg tror, det er meget få ting. vi kan nedlægge, hvor der ikke vil være nogle der bliver kede af det."

"Det har ikke været en let beslutning."

"Men vi har altså en meget stram økonomi og knappe ressourcer," svarer Morten Østergaard.

Hvem skal nu udarbejde de kritiske og uafhængige analyser? KMD Analyse?

"Det synes jeg er et meget bredt spørgsmål."

"Man skal have uafhængig rådgivning fra mange steder. Og rådgivning fra sag til sag. Angående rådgivning til Folketinget så må det også ske fra gang til gang," siger ministeren.

Desuden peger Morten Østergaard på, at pengene faktisk kommer til at gå til uafhængig forskning, der i sidste ende også skaber viden.

Endelig oplyser ministeren at der er nedsat en Task Force, der ser på, hvordan man kan videreføre nogle af opgaverne i et andet regi.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra XFlow

    Digitalisering kræver mere end digitale blanketter

    Kommunerne har digitaliseret indgangen for borgerne. Men bag skærmen håndteres mange arbejdsgange stadig manuelt mellem systemer, mails og organisatoriske siloer.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect

    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S