TDC taber kampen om mobilkunderne

TDC Mobil har på et halvt år mistet 60.000 kunder, og markedsandelen rasler ned. Telekoncernen er langt fra sit mål om at vinde halvdelen af mobilmarkedet, viser tal fra IT- og Telestyrelsen.

TDC-topchefen Henning Dyremoses plan om at vinde 50 procent af mobilmarkedet er langt fra at blive virkelighed.

Ifølge nye tal fra IT- og Telestyrelsen havde TDC Mobil ved udgangen af andet halvår således kun en markedsandel på 35 procent.

For et år siden havde TDC Mobil 39 procent af kunderne.

Kundetallet hos det store mobilselskab er raslet ned med 60.000 på et halvt år, men Dyremose kan i stedet glæde sig over sin investering i en aktiepost i lavprisselskabet Telmore.

Her stiger kundetallet næsten dobbelt så hurtigt, som kunderne flygter fra TDC. Telmore har på et halvt år vundet 118.000 kunder, der ikke betaler abonnement og betaler deres forbrug forud over nettet.

Telmore har med denne recept formået at øge sin markedsandel fra tre til syv procent på blot et år.

Landets næststørste mobilselskab, Sonofon, har ligesom TDC problemer med sine kunder. Efter flere års uafbrudt kundetilgang, måtte selskabet i årets første halvår tage afsked med 27.000 kunder.

Oranges kunder taler mere

Mobilselskaberne interesserer sig imidlertid ikke længere så meget for, hvor mange kunder de har, men kigger derfor mest på kundernes forbrug.

Her har Sonofon de bedste kunder, der i gennemsnit talte i 515 minutter i årets første halvår. På andenpladsen kommer TDC Mobils kunder med 470 minutter, mens Orange har succes med sit projekt "hold på de gode kunder".

Oranges kunder talte således i 452 minutter, hvilket er næsten 30 procent mere end for et år siden. Hele markedet for taleminutter er kun vokset med otte procent.

I bunden møder man her Telmore, Debitel og Telia. Det svenske mobilselskab har - måske på grund af sit Xpress-abonnement, hvor kunderne sender gratis SMS-beskeder - ikke formået at få sine kunder til at tale mere end 336 minutter i årets første halvår.

For Telia er der dog tale om en pæn vækst, og selskabet har således overhalet Telmore, hvis kunder i gennemsnit talte i 319 minutter. Det tal skal dog tages med et gran salt, når der tales om et selskab med Telmores vækstrater. Her er der kommet mange nye kunder til i halvåret, som ikke har nået at skabe et forbrug endnu.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S