Google vil betale prisen: Vi skal bare være i Kina

Google var for to år siden på vej ud af Kina, men nu er søgegiganten blødt op i i forhold til landet med den skrappe internet-censur.

Artikel top billede

Læs også:
Medier: Google forlader nu Kina

Google får smæk i Kina efter censur-stop

Selvom søge- og softwaregiganten Google stod med den ene fod på vej ud af Kina for blot to år siden, er selskabet nu vendt rundt på en tallerken og satser benhårdt på at blive og vokse i Riget i midten.

Årsagen til kovendingen ligger i, at Google simpelthen ikke kan misse et marked, der er vokset med 15 millioner nye internetbrugere på blot tre måneder, så Kina nu i alt har en halv milliard internetbrugere - mere end dobbelt så meget som selskabets amerikanske hjemmemarked.

Især drejer Googles kinesiske vækst sig om udbredelsen af Android-mobilsystemet, onlinereklamer og produktsøgeservices, forklarer selskabets topchef i Asien, Daniel Alegre, og kalder beslutningen "pragmatisk".

Det skriver The Wall Street Journal.

Censurfri tjeneste

Googles pragmatiske tilgang har ganske givet noget at gøre med, at Googles indtjening steg i Kina i 2011 sammenlignet med 2010. Hvor meget denne stigning lyder på, ønsker søgeselskabet dog ikke at udtale sig om.

"Hvis du ser på, hvad der er sket, så er vi faktisk meget glade for, hvordan vores forretning har udviklet sig," siger Daniel Alegre til The Wall Street Journal uden dog at kommentere på, hvordan Google i dag ser på censuren i det folkerige land to år efter det hårde sammenstød.

I stedet fremhæves det, at Google satser på at genvinde kinesernes tillid med sin Shihui-tjeneste fra september, der skal hjælpe brugerne med at søge efter de bedste tilbud på kinesiske handelshjemmesider.   

Spioner på Gmail

Grunden til, at Google i januar 2010 var ved at kaste det kinesiske håndklæde i ringen lå i en stærk kritisk holdning til den kinesiske censur.

Blandt andre Google-stifter Sergey Brin med rødder i Sovjetunionen kaldte udviklingen "totalitær" og "ganske problematisk", og censurkravene ville selskabet simpelthen ikke efterleve. 

Derfor truede Google ifølge kinesiske medier med at trække sig helt og aldeles ud af Kina, og senest har Google-stifter og -direktør Larry Page angivet, at Google ikke bløder op i forholdet til Kina.

Gnisten til konflikten blev for alvor tændt, da Google i 2009 opdagede, at nogle kinesiske hackere havde stjålet dele af søgeselskabets proprietære kode for derefter at bruge denne kode til at spionere på kinesiske aktivisters Gmail-konti.

Det førte til, at Google trak sin søgemaskine ud af det kinesiske hovedland og stedet placerede den i Hong Kong, hvor der ikke hersker de samme strikse censurregler, selv om søgninger fra Hong Kong-sitet også blev overvåget til Googles frustration samtidig med, at markedsandelen raslede ned.

I dag sidder Google på lidt under 20 procent af det kinesiske søgemarked, mens den lokale søgemaskine Baidu har en markedsandel på omkring 75 procent.  

Ifølge Daniel Alegre vil en af Google helt store, kommende indsatsområder i Kina blive Android Market, som endnu ikke findes i landet.

Læs også:
Medier: Google forlader nu Kina

Google får smæk i Kina efter censur-stop

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S