IBM: Sådan kan du spille dig til mere arbejdsglæde

Reportage: Spil dig glad på jobbet og få mere fra hånden, lyder det fra IBM's berømte forskningsafdeling, der er på vej med nyt system, som stjæler med arme og ben fra spil-verdenen.

Artikel top billede

Læs også:
Spilteori kan blive din vej til millionerne

Ny IBM-opdagelse: Kan pakke 100 gange mere data

På IBM-konferencen Lotusphere i den amerikanske by Orlando, Florida er Big Blues berømmede forskningsafdeling klar med et nyt koncept:

Dig og dine medarbejdere skal spille jer effektive og glade på jobbet.

Det fortæller Yaniv Corem fra IBM social technologies group til Computerworld, mens han præsenterer et måske-kommende produkt, der bliver alfatestest hos tre af IBM's større partnere og kunder, som han dog ikke vil nævne navnene på.

"Vi bruger simpelthen spilteknikker til at øge produktiviteten i en verden, hvor arbejdet og en fritid med spil smelter sammen," forklarer han.

Bliv belønnet af dit community

Konceptet bygger på gamification-teorier også kendt som funware opfundet af den canadiske innovatør og forfatter Gabe Zichermann.

Ideen omkring gamification går i IBM's verden ud på, at medarbejdere skal videndele mere, de skal give virksomheden flere date til analyse og effektivitetsforbedringer, og så skal de ansatte have det sjovt ved at udfordre hinanden i sociale netværk.  

"Man kunne forestille sig, at medarbejderne har en svær læringsproces med en given opgave, hvor de stiller spørgsmål til deres community undervejs, som til gengæld belønner vedkommende med points for klarede opgaver eller gode spørgsmål," siger Yaniv Corem.

Han understreger, at modsat skolernes karaktersystemer, kan kollegerne ikke give hinanden negative karakterer.  

Sådan fungerer det

Et community i IBM's spilverden består af en gruppe mennesker, der alle har fælles mål.

Det kunne eksempelvis være en salgsafdeling, hvor alle sælgerne skal have leads, præsentere eller sælge produkter.


Læs også:

Her er IBM's tre storsatsninger på Lotusphere.

Spilteori kan blive din vej til millionerne.

Ny IBM-opdagelse: Kan pakke 100 gange mere data.

Her er taberne ved systemet

Når communityet er etableret tildeler de enkelte medlemmer hinanden points, alt efter mange relevante spørgsmål de poster, eller formår at poste et indlæg, hvor de høster flest kommentarer, eller andre "liker" deres indlæg i bedste Facebook-stil.

"Communityets sociale aspekt lægger en dæmper på unødvendige indlæg, fordi man i et mere eller mindre stærkt gruppepres ikke vil være kendt som den, der spammer alle de andre. Det går simpelthen ikke på en professionel arbejdsplads, hvor de andre nok skal sætte spammere på plads," forklarer Yaniv Corem.

Sælgerne kan også udfordre hinanden på, hvem der først når målene for første kvartal 2012, hvor de så får points alt efter, hvor mange procent de har opnået af deres personlige målsætninger.

"Vi er som mennesker konkurrepræget i vores natur, og det bruger vi så bare til motivation som en slags virtuel valuta," siger Yaniv Corem til Computerworld.

Kom til tops - eller ryg til bunds

Motivationen består i, at pointene løbende bliver samlet sammen, så der både er en all-time high score-liste og dagens top 3, så nye medarbejdere eller normalt dårligt scorende ansatte også har en chance for at begå sig i toppen af en liste.

Men i et ethvert spil er der både vindere og tabere, og Yaniv Corem medgiver, at det kan være demotiverende at ligge i bunden af en liste som en underperformer.

"Det med at ligge i bunden er en af de ting, som vi skal undersøge hos test-virksomhederne, og så er den optimale udnytte af spille-teorier på en arbejdsplads altså stadig lidt af et sort hul," erkender han.

IBM ønsker derfor med sin gamification-motor at undersøge, hvad spil i en social og professionel sammenhæng betyder for effektiviteten på en arbejdsplads.

Hvis teorierne holder stik i forsøgene, og medarbejderne således bliver mere motiverede ved at spille mod hinanden i sociale netværk, vil Big Blue forsøge at integrere spil-mulighederne i widgets til sin Connections-platform.

Læs også:

Her er IBM's tre storsatsninger på Lotusphere.

Spilteori kan blive din vej til millionerne.

Ny IBM-opdagelse: Kan pakke 100 gange mere data.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S