Fejl i TDC's backbone sendte 30.000 kunder i sort

30.000 kunder blev ramt, da en routerfejl fik TDC's backbone-net til at gå delvist ned.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:

TDC-nedbrud sendte politiets it-systemer i sort

Det var en softwarefejl i en ip-router på TDC's backbone-net, som tirsdag sendte politiet og 30.000 andre større eller mindre kunder i sort i op til et par timer.

Nedbruddet fandt sted tirsdag omkring 17.30 og betød blandt andet, at politiet var uden telefoner og kontakt til it-systemerne et par timer.

Hos TDC fortæller teknologidirektør Jess Ibsen, at routeren, der står i Albertslund, gik i et såkaldt software-loop.
Uheldigvis trak den også en router på sekundær-siden, som befinder sig på Borups Allé i København, med ned, fortæller han.

"Loop'en breder sig til sekundær-siden, og så må vi starte begge dele op igen," siger han.

Han fortæller, at det formodentlig er en fejl i softwaren, som fik routeren til at fejle og dermed sende en strækning i TDC's backbone-net ud af drift.

"Leverandøren sidder med logfilerne for at prøve at finde ud af, hvad der er tale om," siger han og understreger, at det ikke var det samlede backbone-net som gik ned, men kun strækningen mellem Albertslund og Borups Allé.  

Han håber på, at leverandøren kan klarlægge årsagen til softwarefejlen, så TDC kan undgå, at noget lignende sker igen.

Alarm: Noget er helt galt
Det er de automatiske overvågningssystemer af trafikken, der advarede TDC's personale om, at noget var helt galt med netværket. 

Han fortæller, at det tog en times tid at få lokaliseret fejlen, og at man konkluderede, at det blev nødvendigt at gennemføre en nedlukning og efterfølgende opstart af de to routere. 

Det var den sidste del af operationen, som tog længst tid.

"De her store backbone-routere er ekstremt komplekse. Det tager meget lang tid at starte dem op. Det er ikke som med en pc," siger han.  

Samtidig skulle flere andre systemenheder i netværket genstartes for at sikre, at de igen fik korrekte ip-adresser på netværket. 

"Det kan eksempelvis være firewalls, der lige skal genstartes en gang, for at kunne komme med igen," siger Jess Ibsen.
 
Det kan være forklaringen
Han fortæller, at tirsdagens nedbrud ramte omkring 30.000 kunder, som primært kom fra Norden. Fejl i TDC's backbone sker ifølge teknologichefen uhyre sjældent, måske en gang hvert andet år.

Ifølge Jess Ibsen har TDC ikke ændret på softwaren for nyligt. Men han peger på, at fejl, man ikke tidligere har set, pludselig kan vise sig, fordi trafikmønsteret ændrer sig. 

"Det, leverandøren så gør, er at holde vores specifikke releases op mod, hvad de måtte have af fejlmeldinger fra andre kunder. Og ellers graver de loggen igennem for at finde en årsag til nedbruddet," siger han.

Læs også:

TDC-nedbrud sendte politiets it-systemer i sort

Politiets Efterretningstjeneste

Få et job i den højere sags tjeneste som udvikler af GIS services i PET

Københavnsområdet

LB Forsikring

Digital delivery manager

Københavnsområdet

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S