Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Her vil it-chefen lægge pengene i 2012

En ny undersøgelse viser, hvordan it-cheferne har tænkt sig at bruge penge i 2012.

Læs også:

Her kommer it-chefen til at bruge penge i 2012

Analysehuset Gartner har udspurgt 2.335 CIO'er om deres budgetter og prioriteter for 2012.

I langt de fleste virksomheder vil it-budgetterne i 2012 blive holdt på niveau med 2011.

Dog skærer europæiske og nordamerikanske virksomheder cirka en halv procent af it-afdelingernes budgetter.

Konklusionen på Gartners rundspørge er derfor, at it-personalet skal levere på stadig flere områder uden at bruge flere penge.

Alligevel er ambitionerne store hos de 2.335 it-chefer, der har deltaget i undersøgelsen.

Trods de begrænsede budgetter er CIO'ens førsteprioritet i 2012 at skabe vækst i virksomheden.

Nye opgaver

It-personalet har fået ansvarsområder, der rækker udover driften af virksomhedens interne it-systemer. Og i dag er it-afdelingerne typisk en del af forretningen.

Derfor har Gartner da også spurgt til såvel forretningsmæssige ambitioner som teknologiske prioriteter hos it-chefen.

Øverst på listen over forretningsmæssige mål står altså at medvirke til virksomhedens vækst. Derudover ønsker de adspurgte it-chefer også at tiltrække nye kunder, reducere udgifter, udvikle nye produkter, øge effektiviteten og meget andet.

Se faktaboks til højre for den komplette liste.

Alle disse forretningsprioriteter er tæt forbundet med it-chefernes top 10 over tekniske prioriteringer.

Det er nemlig gennem forskellige kombinationer af disse teknologier, at it-cheferne håber at nå deres forretningsmæssige mål. For eksempel kan mobility kombineres med business intelligence til at forbedre fjernsalg. 

Sådan skal pengene bruges

De 2.335 it-chefer, der har deltaget i Gartners verdensomspændende undersøgelse, råder til sammen over 1.871 milliarder kroner i it-budgetter.

Ifølge Gartners resultater vil it-cheferne formentlig bruge disse penge på alt fra business intelligence og sikkerhed til cloud computing og mobile teknologier.

Dog kan vi forvente, at der vil blive brugt en stor portion på særligt analytics og business intelligence og mobile teknologier, da de ligger højt på prioriteringslisten.

Se faktaboks til højre for den komplette liste.

Læs også:

Her kommer it-chefen til at bruge penge i 2012




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere