Bernes-Lee: Sådan bliver fremtidens internet

Tim Berners-Lee fremhæver dine venners villighed til at dele som en del af vejen til det semantiske web, mens lovgiverne kan vise sig at være dets største trussel. Bliv klogere på det semantiske web her.

Artikel top billede

Tim Berners-Lee anses som hovedmanden bag world wide web, og nu er han klar til den tredje version af internettet: Det semantiske web.

Læs også:
Web 3.0: Data i skyen på anabolske steroider

Berners-Lee: Sociale netværk er en 'trussel'

Orlando, Florida: På næstsidste dag af IBM-konferencen Lotusphere 2012 gik opfinderen af world wide web, sir Tim Bernes-Lee, onsdag morgen på den store konference-scene og gav sit syn på, hvordan internettet bør udvikle sig i fremtiden.

Han talte - ikke overraskende - om det semantiske web, som fremtidens internet.

Det semantiske web - eller web 3.0 - går meget groft sagt ud på, at vores data flyder frem og tilbage mellem applikationer på en meningsfyldt og relevant facon.

Det betyder, at vi slipper for at koncentrere os om at håndtere data, men derimod kan læne os tilbage og nyde informationer leveret på rette tid og sted.  

Åbne standarder og social åbenhed

Ifølge Tim Berners-Lee er tagging, åbne standarder og social åbenhed hovednøglerne til at forstå, hvordan vi i højere grad kan benytte og udnytte vores netværk til at få adgang til bedre og mere relevant information.  

"Forbundne data er det allervigtigste. Selv om det semantiske web er et lidt fancy ord, betyder konceptet bare, at vi skal producere data, som computere kan forstå og håndtere," forklarer Tim Bernes-Lee, efter han bogstavelig talt er løbet ind på scenen.

Med andre ord: Vejen til det semantiske web er brolagt med åbne standarder, så data kan hentes ind på så mange applikationer som muligt, så applikationerne kan blive så selvkørende som muligt.

"Forbundne data handler om at finde alle relevante informationer igennem alle de data, som du har adgang til. Derfor skal data - modsat i meget enterprise-software - være separeret fra selve applikationerne, så man kan flytte data til det sted, hvor det passer dig bedst," lyder opfordringen fra Tim Bernes-Lee.

Den pokkers mur

Samtidig med automatiserede processer er der også stærke sociale bånd, der skal bindes, før vi får den mest relevante information på nettet.

Sådan tjener du penge på det semantiske web

"Helt oprindeligt handlede web'et om samarbejde og om at være social. Det prøvede vi at forklare, og så røg den pokkers mur med," smiler Tim Bernes-Lee om udviklingen af world wide web, der så dagens lys i 1989, samme år som Berlin-muren blev hamret ned.

I en social sammenhæng siger it-forskeren, at hvis vi eksempelvis leder efter musik, burde vi kunne kigge i vores venners musiksamling, finde en sang og direkte søge videre på andres informationer om kunstneren og derefter lede videre efter kunstnerens inspirationskilder og så videre.

"Der kommer jo hele tiden mere data, og det giver rigtig god mening at åbne for relevant data for relevante mennesker. Folk samarbejder meget mere slagkraftigt igennem forbundne data," siger han.

Bump på vejen

Direkte adspurgt om de største forhindringer for det semantiske web fremhæver Tim Berners-Lee den højaktuelle situation med den amerikanske SOPA-lovgivning, hvor rettighedshavere kan få lukket hjemmesider ned, hvis de har mistanke om piratvirksomhed på en given hjemmeside.

Set i et større perspektiv svarer det til at fjerne noder i et netværk på baggrund af en mistanke, hvilket ikke ligefrem er den mest farbare vej til at dele informationer i åbenhedens navn.

"Den slags lovgivning er ikke udarbejdet i en demokratisk ånd," dundrer Tim Berners-Lee fra scenen til publikums store jubel.

Derefter forklarer den levende web-legende, at hvis virksomheder skal tjene penge på det semantiske web er den hurtigste vej at bruge og bygge applikationer med åbne standarder, så de kan dele informationer med hinanden.

"Hvis en virksomhed har siloer med data, så bliver det svært at se alle data fra det samme perspektiv, og derfor umuligt at analysere og lære af dem," forklarer Tim Berners-Lee.

Læs også:
Web 3.0: Data i skyen på anabolske steroider

Berners-Lee: Sociale netværk er en 'trussel'

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Backup-/Restore-specialist søges til at sikre vores kritiske data

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S