Her er dommen over CSC's arbejde hos Skat

Læs hovedkonklusioner fra den uafhængige rapport om CSC's arbejde hos Skat, hvor it-giganten i dag er i en "prøveperiode."

Artikel top billede

Et uafhængigt konsulenthus, Software Improvement Group (SIG), har gennemgået CSC´s arbejde med Debitormotor til Skat, der er blevet forsinket.

Undervejs har Skat beskyldt CSC for bevidst at have ført myndigheden bag lyset.

Topledelsen hos både Skat og CSC har været involveret i barske mailudvekslinger.

Status er nu, at CSC på skærpede vilkår er inde i en tre måneders prøveperiode, hvor selskabet faktisk kan risikere en fyring.

26-sider lang rapport

Resultatet af konsulenthusets foreløbige arbejde er en 26 sider lang rapport, som Computerworld har fået aktindsigt i.

Konklusionen er blandt andet, at SIG's konsulenter anbefaler, at Skat hver uge sætter mål op for CSC, som skal kontrolleres. 

Problemet er nemlig ifølge SIG, at det er svært at få overblik over projektets status.

"Bestemmelse af projektets status fordrer en manuel kombination og beregning af information fra mange kilder," skriver SIG i rapporten om årsagen til dette.
 
En anbefaling som Skats ledelse ifølge fag-direktør for it-projekter, Kristian Vengsgaard, har valgt at følge.

Det betyder, at styregruppen nu via et website kan følge projektet og lave såkaldt drill-down på, hvordan det på en lang række parametre går med koden. 

SIG anfører også i rapporten, at Debitormotor-systemet har krævet udviklingen af 76.000 linjer ABAP (Advanced Business Application Programming) specialkode, som svarer til 14 mandeår, hvis det hele var skrevet fra grunden.  

"Trods denne betydelige mængde kode," skriver firmaet i rapporten, at CSC ikke har anvendt analyseværktøjer, som kan finde dårlig kode og at man endvidere ikke har defineret kvalitetskriterier for, hvorledes man vil acceptere løsninger fra underleverandører.

SIG noterer også, at SAP udviklingsværktøjer (eksempevis SAP Code Inspector), som kan indikere dårlig kodeprakis, ikke er blevet benyttet.

Præsenteret første gang den 4. november 2011

SIG vil i øvrigt skulle følge projektets videre forløb. Ifølge Skat sker det ved, at SIG en gang om ugen får udleveret kode, som de undersøger for blandte andet kvalitet og fremdrift, har Kristian Vengsgard fortalt.  

Mens Computerworld har fået aktindsigt i rapporten, har Skat nægtet at lade os offentliggøre rapporten i sin helhed.

Rapporten blev i øvrigt præsenteret den 4. november 2011, mens den endelige version først forelå den 17. januar 2012, står der på side 1.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S